Interim Management
Interim Management is de afgelopen jaren een vaste waarde geworden in de manier waarop organisaties de benodigde competenties aantrekken.
Bij Motmans & Partners geloven we sterk in de verdere groei van deze flexibele samenwerkingsvorm. En we werpen onze uitgebreide ervaring op dat vlak graag in de weegschaal.
Registreer je als Management On Demand kandidaatIn welke omstandigheden is het zinvol om een Interim Manager in te schakelen?
Klassiek wordt er wel eens een onderscheid gemaakt tussen drie grote types van opdrachten:
Do’s
INTAKE
In een drukke agenda toch de tijd vrijmaken om samen met een professionele consultant de opdracht te definiëren is een investering die loont. Je vermijdt daardoor (onaangename) verassingen achteraf.
PROFESSIONELE SELECTIE
Een ervaren consultant is best geplaatst om tot een ‘shortlist’ te komen op basis van interview, referenties en vaak eerdere samenwerking. Beter 2 of 3 relevante profielen via een professioneel kanaal dan massa’s cv’s waardoor u vervolgens zelf toch nog het werk moet doen.
TRANSPARANTIE
Binnen de organisatie communiceer je best zo transparant mogelijk over het inschakelen van de interim manager. Dit vergemakkelijkt een vlotte opstart, het neemt vraagtekens en mogelijke onzekerheden weg bij de vaste medewerkers, het zet bij diezelfde vaste medewerkers de verwachtingen juist.
SLUITENDE OVEREENKOMST
Het lijkt een evidentie, maar een duidelijke en volledige dienstverleningsovereenkomst blijft een belangrijk aandachtspunt.
DONT’S
KIEZEN VOOR DE GOEDKOOPSTE
.. net zomin als kiezen voor de duurste. Een professionele consultant is best geplaatst om te adviseren over wat een realistische prijsvork is voor een specifieke opdracht.
DE CARRIEREBRIL
Een aantal tools (interview, referentie, persoonlijkheidstest) mogen dan dezelfde zijn als die gebuikt worden in een klassiek rekruteringsproces, toch spelen bij het inschakelen van een interim manager andere factoren. Reden is de verschillende basisvraag: wil en kan deze persoon deze opdracht uitvoeren en sluit hij/zij voldoende aan bij ons waardensysteem om een tijdelijke opdracht tot een succes te maken?
Hoeveel kost het?
Of hoeveel brengt het op?
Het antwoord op die eerste vraag is eenvoudig: minder dan u denkt.Waarom? Omdat u enkel betaalt voor de effectief gepresteerde werkdagen. Omdat de dagfee all-inclusive is. Omdat de ‘hiring cost’ eveneens in de dagfee begrepen is. Omdat u geen indirecte kosten in rekening moet brengen. Omdat u geen sociaal passief opbouwt.
Het antwoord op de tweede vraag is wat echt telt. Context en inhoud van de opdracht moeten ervoor zorgen dat de opbrengst een veelvoud is van de kostprijs.
Toch nog vragen of bemerkingen hierbij? Leg ze ons voor!
Voor wie?
Simpel: voor iedere organisatie. Wat telt is de juiste context.
In een kleine organisatie kan eventueel op deeltijdse basis de juiste expertise snel en flexibel worden aangebracht.
In een grotere organisatie is interim management inmiddels een beproefd recept.
Ook binnen het publieke domein, in de non-profit en in de gezondheidssector wordt veelvuldig beroep gedaan op interim management.
In welke domeinen?
Simpel: in alle domeinen. Welke ook het vakgebied is, steeds beschikken wij in ons netwerk over meerdere interim managers die hierin de gepaste ervaring hebben.
Enkele voorbeelden: general management, finance, logistiek en supply chain, sales, marketing, customer service, ICT, communicatie, qaulity, etc..