
ABC van motivatie
Per 100 uitstromers zijn er amper 82 instromers. Technologische vooruitgang, digitalisering en vergrijzing zorgen voor een merkbaar tekort. Bovendien bieden de instromers niet allemaal de beoogde kwaliteit. De talenten op de arbeidsmarkt zitten dus in een sterke onderhandelingspositie. Hun ideale werkgever moet voldoen aan het ABC van motivatie: de kandidaat zoekt autonomie in de job, wil nauw betrokken worden en zijn competenties ten volle benutten.
Iedereen slasher in arbeidsmarkt 4.0
Talenten op de arbeidsmarkt denken niet langer in vakjes. De levenslange, exclusieve job bestaat niet meer. Mensen willen de regisseur zijn van hun eigen loopbaan. 1 op de 3 contracten is nog van onbepaalde duur. 14% van alle werkende Europeanen zijn zelfstandig freelancer. Opleiding, persoonlijke ontwikkeling en inzetten op meerdere talenten vormen vandaag de norm. Netwerk, maatschappelijk belang en persoonlijk geluk zijn minstens even belangrijk geworden als puur geld verdienen. Men wil daarom accountant/mechanieker of sales manager/trainer zijn.
On demand-generatie
We zijn het intussen gewoon om alles 24 uur op 24, 7 dagen op 7 beschikbaar te hebben. Ook op werkvlak sijpelt dit duidelijk door. Een job is niet per se meer gekoppeld aan een vaste plaats of vaste werkuren. De work-life blend komt centraler te staan. Veel werknemers houden hier nu al rekening mee door op weekbasis te spelen met het uurrooster.
Talent = consumer
Een werkzoekend talent op zoek naar een job redeneert volop als een consument. Hun sollicitatietraject moet aan vier voorwaarden voldoen: quicker than realtime response, technologie die het solliciteren zo eenvoudig mogelijk maakt, transparantie en een persoonlijke aanpak.
Werkgever: focus op goesting!
Kijk als werkgever tijdens een rekrutering verder dan de klassieke rubrieken op de cv, zoals opleiding en ervaring. We moeten durven openstaan voor de intrinsieke, verborgen talenten. En geen overdreven eisen meer stellen. Is die kennis van het Frans echt zo belangrijk voor de functie? Een 100% match is steeds moeilijker te vinden. Durf te gaan voor die 80% match met duidelijke passie en motivatie, en investeer als bedrijf om die overige 20% te ontwikkelen. Zo boeten we niet in op kwaliteit en ontwikkelen we talent op lange termijn. Beschouw een aanwerving als de eerste stap in een talent developmentplan.
CONCLUSIE: ZET IN OP DE TRAINABLE GAP
Durf te investeren in de groei van kandidaten en huidige werknemers die duidelijk de nodige goesting, gedrevenheid en motivatie bezitten, en veranker ze in uw bedrijf aan de hand van goed leiderschap, visie, zorg en fun. U zal snel merken dat deze aanpak de snelste weg naar succes is. Heeft u vragen over het aanwerven van medewerkers of hoe u uw huidige medewerkers kunt doen groeien? Neem dan vrijblijvend contact met ons op