Wat biedt je je kandidaten als werkgever: een job of een duurzame carrière?
Wat is een duurzame carrière?
Een duurzame carrière houdt in dat een werknemer zich vlug kan heroriënteren op basis van de veranderingen in de arbeidsmarkt. Hij heeft een sterke werkethiek en verwacht dat zijn werkgever hem de tools en verantwoordelijkheden biedt om zich te blijven ontwikkelen.
Mensen zijn eigenlijk net als planten: hun groei en humeur zijn afhankelijk van hun omgeving. Een plant verpietert bij te weinig licht of in een slechte bodem, of komt net tot bloei in de juiste omgeving. Bij mensen is dat precies hetzelfde.
Een duurzame carrière bouw je uit in een werkomgeving waar collega’s en managers open communiceren met elkaar, cultureel bij elkaar passen, ontwikkelingskansen bieden en elkaar interne mobiliteit gunnen.
‘What’s in it’ voor bedrijven?
Bedrijven die hun werknemers duurzame carrières bieden, zijn zowel organisatorisch als cultureel robuust voor de veranderingen. Werknemers die de opkomende uitdagingen en de nood aan nieuwe skills of aanpak signaleren, krijgen de tools en omgeving om daar ook effectief werk van te maken. Dat leidt tot een hoog aanpassingsvermogen, wat een belangrijke voordeel is ten aanzien van de concurrentie.
Een duurzaam carrièrebeleid is een belangrijke troef geworden in de war for talent na de pandemie. Vlaamse werknemers keken vroeger op een andere manier naar hun werk: een vast contract van onbepaalde duur bij één werkgever was de droom. Vandaag zijn nog maar een derde van alle contracten van die aard en willen mensen meer regisseur zijn van hun eigen loopbaan. Ze willen niet meer op één plek werken en combineren jobs zoals ze dat zelf wensen. De dimensies van werken zijn uitgebreid.Bedrijven met een duurzaam carrièrebeleid geven het signaal dat ze belang hechten aan talent en zijn prioriteiten.
Een duurzaam carrièrebeleid invoeren? Versterk het engagement en welzijn binnen de organisatie. Start met de vraag: ‘Hoewist?’
‘Even een workshop organiseren’ is niet de oplossing voor een duurzaam carrièrebeleid. Het vergt van iedereen binnen de organisatie een andere manier van denken en doen. En dat kan alleen met een langetermijnbeleid dat focust op de autonomie, betrokkenheid en competentie van de werknemers.
Een beleid met bijbehorend doel kan je pas uitrollen zodra je inzicht hebt in de huidige situatie. Vraag daarom eerst aan je medewerkers hoe het met hen en met hun carrière gaat.
Om tot een neutraal inzicht te komen, raden we bij Motmans & Partners aan om wetenschappelijk onderbouwde vragenlijsten te gebruiken, of onze gloednieuwe app ‘Hoewist?’. Die app ontwikkelden we om het niveau van engagement bij medewerkers te meten.
Interesse in een demo? Surf naar https://hoewist.app
-
Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarktJong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?Lees meer
-
Werken als HR Consultant? “De verschillende uitdagingen prikkelen mijn nieuwsgierigheid”Een variëteit aan opdrachten binnen je vakgebied en leerkansen in elke organisatie waar je komt: wat betekent werken als HR Consultant voor onze experten binnen Interim Management? We vroegen het aan Charlotte Van de Voor en aan Mattias Celis, die hen als Senior Consultant Interim Management ondersteunt.Lees meer
-
Modern HR-beleid in schooldirecties: “Meer doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”Verrassende conclusie uit recent wetenschappelijk onderzoek*: ondanks krapte op de arbeidsmarkt en een lerarentekort, doet het onderwijs het beter dan veel andere sectoren wat betreft de verhouding tussen instroom en uitstroom. Een veranderde context dwingt scholen echter om zich anders te structureren, willen ze die ratio ook ten volle kunnen benutten. Dat werpt nieuwe vragen op over een modern HR-beleid in schooldirecties en over wervingsstrategieën. Ook daar moeten nieuwe mogelijkheden verkend worden om relevantie te behouden op de arbeidsmarkt.Lees meer