Build, buy or borrow in een notendop
Build
Wie aan building doet, laat huidige medewerkers verder groeien binnen het bedrijf zelf. Op die manier ‘bouwt’ u als bedrijf het talent dat u nodig heeft zelf op. Die strategie is ideaal wanneer u continu op zoek bent naar nieuw talent en het takenpakket dat u voor ogen heeft, typisch is voor uw bedrijf. Grondige (interne) voorkennis is dan een groot pluspunt. Building is een langetermijntechniek, waarin medewerkers de kans krijgen om bij te scholen en te groeien. De voordelen: je geeft interne mensen perspectieven en verhoogt op die manier de retentie.
Buy
Heeft u voor langere termijn extra werkkracht nodig? Is die nood dringend? Dan is buying uw beste optie. U neemt dan ‘simpelweg’ iemand nieuw aan, u ‘koopt’ het profiel als het ware op de arbeidsmarkt. Buying gebeurt meestal wanneer u als bedrijf snel groeit of wanneer er posities vrijkomen doordat andere medewerkers doorgroeien of uw bedrijf verlaten. De voordelen: slaagt u erin snel het juiste profiel te vinden, dan haalt u snel een externe frisse wind in huis die zich voor een langere tijd engageert.
Borrow
Soms heeft u op korte termijn nood aan extra hr-expertise. Bijvoorbeeld voor een tijdelijke aanwervingscampagne. Of wanneer iemand in uw hr-team tijdelijk uitgevallen is. Iemand nieuw zoeken of intern opleiden is dan vaak te veel moeite of tijdsverlies. In dat geval kan een tijdelijke expert aannemen de juiste oplossing zijn. U kiest voor een tijdelijk expert wanneer u specifieke expertise nodig hebt voor een vastomlijnd project of probleem. En dat voor slechts een tijdelijke periode. Zo’n tijdelijke expert beschikt vaak over de juiste extra kennis en is vooral snel inzetbaar. Een must als u dringend hulp nodig heeft. De voordelen spreken voor zich…
Build, buy or borrow: wat heeft u nodig?
Elk van de drie mogelijkheden heeft haar beperkingen én voordelen. Welke oplossingen u nodig heeft, hangt dan ook puur af van uw specifieke situatie. U kunt hier onmogelijk van een zwart-witverhaal spreken. Heeft u nood aan extra steun maar weet u niet waar de juiste profielen te vinden? Contacteer ons dan voor meer informatie. We helpen u graag met deze zoektocht.
-
Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarktJong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?Lees meer
-
Werken als HR Consultant? “De verschillende uitdagingen prikkelen mijn nieuwsgierigheid”Een variëteit aan opdrachten binnen je vakgebied en leerkansen in elke organisatie waar je komt: wat betekent werken als HR Consultant voor onze experten binnen Interim Management? We vroegen het aan Charlotte Van de Voor en aan Mattias Celis, die hen als Senior Consultant Interim Management ondersteunt.Lees meer
-
Modern HR-beleid in schooldirecties: “Meer doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”Verrassende conclusie uit recent wetenschappelijk onderzoek*: ondanks krapte op de arbeidsmarkt en een lerarentekort, doet het onderwijs het beter dan veel andere sectoren wat betreft de verhouding tussen instroom en uitstroom. Een veranderde context dwingt scholen echter om zich anders te structureren, willen ze die ratio ook ten volle kunnen benutten. Dat werpt nieuwe vragen op over een modern HR-beleid in schooldirecties en over wervingsstrategieën. Ook daar moeten nieuwe mogelijkheden verkend worden om relevantie te behouden op de arbeidsmarkt.Lees meer