31.maart.2021

Candidate journey: focus op het hele proces

Wie rekrutering zegt, denkt vaak alleen aan solliciteren, selecteren en de aanwerving van de kandidaat. Net als bij belangrijke aankopen doorlopen ook kandidaten een heel proces dat veel verder gaat dan alleen de sollicitatie en aanwerving. Een goed zicht op alle cruciale momenten van de candidate journey kan je als bedrijf enorm helpen. Wij geven je alvast enkele belangrijke stappen in de candidate journey.

Trigger

Dat talent vandaag al aan de slag is en dus niet actief op zoek naar werk is geen geheim meer. Recente cijfers tonen aan dat maar liefst 80% niet actief op zoek gaat naar werk. Hoewel dit cijfer sinds de coronapandemie licht is gedaald, blijft het toch erg hoog. Belangrijk is dus om de zogenaamde latent werkzoekenden te bereiken en hen te overtuigen om voor jou te komen werken. Vanaf het moment dat kandidaten jouw vacature zien voorbijkomen en ermee aan de slag gaan, begint eigenlijk hun candidate journey. Zorg er dan ook voor dat de kandidaat makkelijk informatie over de vacature kan terugvinden.

Oriëntatie

Nu de kandidaat op de hoogte is van je aanbod is de kans dat hij/zij meteen solliciteert eerder klein. Maar liefst 79% van de kandidaten checkt eerst de website en de social media van de potentiële nieuwe werkgever. Bijkomend hebben kandidaten gemiddeld zestien touchpoints met een bedrijf alvorens ze er effectief solliciteren. Door enkel een leuke vacature te posten op jobsites en social media kom je er vandaag dus niet meer. Authenticiteit en consistentie zijn key! Zorg dat alles wat je communiceert via je vacature ook hetgeen is wat je uitstraalt naar de buitenwereld toe. En nog belangrijker: maak het ook waar.

Sollicitatie

Yes! Het is je gelukt! De kandidaat heeft de knoop doorgehakt en gaat solliciteren om bij jou te komen werken. Het laatste wat je nu wilt, is dat hij van gedachte verandert. Maar hoe voorkom je dat de kandidaat toch nog afhaakt? Maak het voor de kandidaat zo eenvoudig mogelijk. Vermijd onnodige stappen in het sollicitatieproces en vraag enkel het nodige. Extra informatie kun je achteraf altijd telefonisch krijgen. Hoewel de meeste mensen nog via hun computer solliciteren, neemt het gebruik van mobiele toestellen in sneltempo toe. Zorg er dus voor dat jouw vacaturepagina hiervoor geschikt is. Tip: maak het uploaden van een cv niet verplicht. Mensen die via hun smartphone willen solliciteren, hebben hun cv immers niet standaard op hun gsm opgeslagen staan. Je kunt altijd achteraf het cv opvragen.

Sollicitatiegesprek

Het lijkt bijna onmogelijk op een krappe arbeidsmarkt maar uit onderzoek blijkt dat maar liefst 47% van de sollicitanten aangeeft weleens meer dan twee maanden te moeten wachten op een reactie van de werkgever. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de kandidaat in kwestie niet meer even enthousiast is over de job als bij zijn/haar sollicitatie. Zorg dat je zo snel en transparant mogelijk met de kandidaat communiceert. Moet je wachten op goedkeuring van iemand om de kandidaat uit te nodigen voor een gesprek? Wees dan eerlijk en breng de kandidaat op de hoogte van het proces. Let op! In de huidige arbeidsmarkt is elke dag dat je een kandidaat laat wachten een dag teveel. De kans dat hij/zij gecontacteerd wordt door een ander bedrijf is groot.

Afwijzing

Niet elke kandidaat die voor een bepaalde vacature solliciteert, komt er ook voor in aanmerking, zelfs op een krappe arbeidsmarkt. In veel gevallen zal je de kandidaat dan op de hoogte moeten brengen dat hij/zij niet de geschikte kandidaat is voor de functie. Hoe je dat aanpakt, heeft een enorme impact op de perceptie die de kandidaat zal hebben van jouw organisatie. Als iemand moeite doet om te solliciteren en tijd vrij te maken voor een gesprek is het niet meer dan normaal dat hij/zij bij een afwijzing ook goede feedback krijgt. Waarom komt hij/zij niet in aanmerking? Probeer dit zo duidelijk en transparant mogelijk te communiceren en bedank de kandidaat voor zijn/haar interesse.

Pre-boarding en onboarding

Heb je de geknipte kandidaat gevonden? Top! Maar dat wil nog niet zeggen dat de candidate journey is afgelopen, integendeel. Veel te veel bedrijven laten na het ondertekenen van het contract niets meer van zich horen. Vreemd, als je weet dat een gemiddelde opzeg toch al snel vier tot vijf weken duurt en dat kandidaten voortdurend voorstellen krijgen van andere organisaties. Zorg er dus voor dat de kandidaat verbonden blijft met jouw organisatie en werk een sterken pre-boarding en onboarding startegie uit. Nodig hem/haar uit voor een teamvergadering of een drink en laat af en toe iets van je horen. Ook na de opstart van de nieuwe medewerker stopt de journey niet. Zorg voor voldoende begeleiding en ga tijdig met de kandidaat in gesprek over de nieuwe functie.

Heb jij al zicht op jouw candidate journey of kun je wel wat hulp gebruiken? Contacteer ons dan vrijblijvend en wij helpen je graag verder.

 

© Motmans & Partners 2021

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.