05.september.2019

zoektocht naar talent in de huidige arbeidsmarkt

‘Er zijn te veel vissers en te weinig vis in de vijver’, een uitdrukking dat maar al te vaak gebruikt in de zoektocht naar talent. Het is ondertussen algemeen geweten dat er enorm verschil is tussen vraag een aanbod als we spreken over talent. Het aantal werkzoekenden bereikte onlangs zijn dieptepunt. Het gevolg daarvan is dat bedrijven geen optimale groei kennen, omdat ze geen goede mensen vinden of althans niet de juiste. Hoe ga je als bedrijf hiermee om? Er zijn veel zaken die je beter wel of niet kan doen. Wij geven je alvast 3 belangrijke tips mee!

1. Kijk intern

Misschien is die ruwe diamant op de 2e verdieping wel de kandidaat waarnaar je op zoek bent. Bij iedereen is een hoek af, ook van die super-held kandidaat die je buiten de bedrijfsmuren gaat zoeken!
Bovendien heb je een prachtige opportuniteit om je medewerker aan je te binden en het engagement (nog) te verhogen. Door medewerkers ontwikkelingskansen te geven en in te zetten op hun sterktes en ambities, verhoog je immers de retentie, de motivatie én de innovatiegraad bij je bestaande medewerkers. Het vormt de basis van een bedrijfscultuur die getalenteerde medewerkers vandaag de dag zoeken.

2. Als je toch extern gaat zoeken: blijf jezelf en zet je bedrijfssterktes in de verf

Bij groei is er natuurlijk vaak ook nood aan extra talent, dan kan je ook niet anders dan extern te gaan zoeken naar talent. Daarvoor zijn er legio kanalen en wekelijks ontspruiten er nog nieuwe initiatieven die dé methode hebben gevonden om kersvers talent te zoeken en te vinden. We denken aan sociale media en de integratie van filmpjes of databases die alle ‘pareltjes’ per sector of functie in een muisklik binnen handbereik hebben. Uiteraard moet je hierop inzetten en op de hoogte zijn van hoe talent vandaag de dag informatie opzoekt. Ondanks dit alles blijft het vooral belangrijk
om er als bedrijf op een authentieke manier uit te springen. Laat je mensen aan het woord die kunnen vertellen hoe het écht is om bij jullie te werken. Stel jezelf of je medewerkers de vraag waarom ze voor jouw bedrijf werken.
De volgende regel is goud waard: getalenteerde medewerkers zoeken getalenteerde bedrijven (e.o.). Of zoals een oeroud gezegde al poneerde: ‘je krijgt wat je verdient’. Vergeet dus vooral niet eerst in eigen boezem te kijken en stel jezelf de vraag of je wel dat toffe en professionele bedrijf hebt waar de getalenteerde kandidaten naar op zoek zijn.

3. Het zijn niet alleen de Millenials die veeleisend zijn, zorg dat je aangepast bent aan de behoeften van de kandidaat

De harde realiteit: kandidaten zoeken een werkplek waar ze autonoom kunnen werken, in een omgeving waar men inzet op professionaliteit, transparantie en bij voorkeur ook nog de nodige maatschappelijke relevantie, waar ingezet wordt op hun sterktes, waar glijtijden bespreekbaar zijn en ook thuiswerk – bij plaats onafhankelijk werk – onder de mogelijkheden valt. Zorg er dus voor dat je als bedrijf op deze zaken inzet.

Kan jij hulp gebruiken bij het zoeken naar het juiste talent? Neem dan vrijblijvend contact met ons op motmans @motmansenpartners.be of 011 30 35 00.

Gerelateerde artikels Terug naar overzicht
© Motmans & Partners 2024

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.