zoektocht naar talent in de huidige arbeidsmarkt
1. Kijk intern
Misschien is die ruwe diamant op de 2e verdieping wel de kandidaat waarnaar je op zoek bent. Bij iedereen is een hoek af, ook van die super-held kandidaat die je buiten de bedrijfsmuren gaat zoeken!
Bovendien heb je een prachtige opportuniteit om je medewerker aan je te binden en het engagement (nog) te verhogen. Door medewerkers ontwikkelingskansen te geven en in te zetten op hun sterktes en ambities, verhoog je immers de retentie, de motivatie én de innovatiegraad bij je bestaande medewerkers. Het vormt de basis van een bedrijfscultuur die getalenteerde medewerkers vandaag de dag zoeken.
2. Als je toch extern gaat zoeken: blijf jezelf en zet je bedrijfssterktes in de verf
Bij groei is er natuurlijk vaak ook nood aan extra talent, dan kan je ook niet anders dan extern te gaan zoeken naar talent. Daarvoor zijn er legio kanalen en wekelijks ontspruiten er nog nieuwe initiatieven die dé methode hebben gevonden om kersvers talent te zoeken en te vinden. We denken aan sociale media en de integratie van filmpjes of databases die alle ‘pareltjes’ per sector of functie in een muisklik binnen handbereik hebben. Uiteraard moet je hierop inzetten en op de hoogte zijn van hoe talent vandaag de dag informatie opzoekt. Ondanks dit alles blijft het vooral belangrijk
om er als bedrijf op een authentieke manier uit te springen. Laat je mensen aan het woord die kunnen vertellen hoe het écht is om bij jullie te werken. Stel jezelf of je medewerkers de vraag waarom ze voor jouw bedrijf werken.
De volgende regel is goud waard: getalenteerde medewerkers zoeken getalenteerde bedrijven (e.o.). Of zoals een oeroud gezegde al poneerde: ‘je krijgt wat je verdient’. Vergeet dus vooral niet eerst in eigen boezem te kijken en stel jezelf de vraag of je wel dat toffe en professionele bedrijf hebt waar de getalenteerde kandidaten naar op zoek zijn.
3. Het zijn niet alleen de Millenials die veeleisend zijn, zorg dat je aangepast bent aan de behoeften van de kandidaat
De harde realiteit: kandidaten zoeken een werkplek waar ze autonoom kunnen werken, in een omgeving waar men inzet op professionaliteit, transparantie en bij voorkeur ook nog de nodige maatschappelijke relevantie, waar ingezet wordt op hun sterktes, waar glijtijden bespreekbaar zijn en ook thuiswerk – bij plaats onafhankelijk werk – onder de mogelijkheden valt. Zorg er dus voor dat je als bedrijf op deze zaken inzet.
Kan jij hulp gebruiken bij het zoeken naar het juiste talent? Neem dan vrijblijvend contact met ons op motmans @motmansenpartners.be of 011 30 35 00.
-
Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarktJong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?Lees meer
-
Werken als HR Consultant? “De verschillende uitdagingen prikkelen mijn nieuwsgierigheid”Een variëteit aan opdrachten binnen je vakgebied en leerkansen in elke organisatie waar je komt: wat betekent werken als HR Consultant voor onze experten binnen Interim Management? We vroegen het aan Charlotte Van de Voor en aan Mattias Celis, die hen als Senior Consultant Interim Management ondersteunt.Lees meer
-
Modern HR-beleid in schooldirecties: “Meer doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”Verrassende conclusie uit recent wetenschappelijk onderzoek*: ondanks krapte op de arbeidsmarkt en een lerarentekort, doet het onderwijs het beter dan veel andere sectoren wat betreft de verhouding tussen instroom en uitstroom. Een veranderde context dwingt scholen echter om zich anders te structureren, willen ze die ratio ook ten volle kunnen benutten. Dat werpt nieuwe vragen op over een modern HR-beleid in schooldirecties en over wervingsstrategieën. Ook daar moeten nieuwe mogelijkheden verkend worden om relevantie te behouden op de arbeidsmarkt.Lees meer