Diversiteit en Inclusie in HR. Workshop door Youssef Kobo.

We lopen in Vlaanderen ruim twee decennia achter als het op diversiteit en inclusie in bedrijven aankomt, stelt Youssef Kobo. Hoog tijd dus om het debat open te breken, want hoe moeten we met die thema’s aan de slag in HR? Terwijl binnen het management bij veel organisaties druk vergaderd wordt, tekent de Vlaamse traagheid ook de vast te stellen veranderingen op de werkvloer, zegt Kobo. In een workshop gaf hij enkele Limburgse ondernemingen meer inzicht in zijn expertiseveld en een aantal praktische tips. De belangrijkste? Start vandaag!

Uitzicht over de zaal waar Youssef aan het spreken is met het publiek rondom hem

Op ons kantoor in Hasselt verzamelden enkele HR-managers en andere geïnteresseerden op zoek naar inzichten om diversiteit en inclusie te bewerkstelligen op de werkvloer. Een gezonde mix van private en publieke organisaties, met een sterke vertegenwoordiging van de onderwijssector en de aanwezigheid van enkele grote spelers, een overheidsdienst en een vzw. Allemaal met dezelfde vragen: hoe kunnen we breed inzetten op diversiteit, drempels wegnemen en een vooruitstrevend beleid opstellen?

 

Youssef wijst met zijn vingers naar de camera

Jong divers talent en bedrijfsleven vormen aparte werelden

Om antwoord te bieden op die vragen nodigden we Youssef Kobo uit. Enkele jaren geleden richtte hij A Seat At The Table (Asatt) op, een organisatie die jong divers talent laat kennismaken met grote multinationals en de CEO’s van bedrijven. Hij weet wat er leeft bij dat talent én kent ook de andere kant van het verhaal als diversiteitsadviseur in de bedrijfswereld. Nog te veel vormen die bedrijfswereld en de wereld van jongeren met een migratieachtergrond twee van elkaar losstaande ecosystemen, vertelt hij.

“Ik hoor vaak bij bedrijven: we vinden ze niet,” stelt Kobo, “maar bij de jongeren klinkt het: we raken niet binnen.” Waar er volgens de diversiteitsexpert echt nood aan is, is verkeer tussen beide werelden. Bedrijven denken soms dat ze toegankelijk zijn, maar dat wordt door henzelf vaak overschat. “Jongeren met een migratieachtergrond, hoe getalenteerd ook, hebben doorgaans weinig zelfvertrouwen”, zegt Kobo. “Ze leven met de idee dat ze toch niet zullen worden aangeworven in de organisatie waar ze aan de slag willen, en dus solliciteren ze niet.” Met Asatt probeert Kobo jong divers talent kennis te laten maken met CEO’s van grote ondernemingen. Zo raken ze gewend aan de bedrijfscontext en merken ze dat niet overal de deur voor hen gesloten hoeft te blijven. Maar het moet van twee kanten komen: ook ondernemingen zelf moeten actief aan de slag met diversiteit.

Diversiteit wordt noodzaak op arbeidsmarkt

Dat is volgens Kobo niet alleen belangrijk voor de manier waarop een organisatie zichzelf in de markt zet, maar ook noodzakelijk in een snel veranderend Vlaanderen. Volgens Kobo vergrijst de arbeidsmarkt in sneltempo en vormen jongeren met gemengde roots of een migratieachtergrond een steeds groter deel van onze bevolking. Met andere woorden: “De talentenpool waaruit Vlaamse bedrijven al jaren vissen droogt op. Bedrijven moeten van het idee af dat er maar één vijver is en dat er slechts één manier van vissen bestaat.” Organisaties moeten verder kijken dan hun eigen directe omgeving, stelt hij. Ondanks dat Vlaanderen vaak behoudsgezind is – ook op vlak van HR, is het de enige manier om in de toekomst de duurzaamheid van bedrijven te vrijwaren.

Vlaamse bedrijven beseffen meestal wel dat diversiteit een almaar pertinenter thema wordt. Maar volgens Kobo volstaat het niet eens per jaar te vergaderen of een aantal lezingen te organiseren. “Culture eats strategy for breakfast”, stelt hij. Uiteindelijk moet je actie ondernemen. Hoe dan, vragen onze deelnemers zich af?

Een vrouw is iets aan het bespreken met de persoon die langs haar aan tafel zit

Divers talent aantrekken

Kobo’s belangrijkste tip luidt als volgt: start vandaag! Wie niet verandert, kan ook geen resultaat verwachten. Onderneem daarom vanaf heden kleine stappen, maar vertrek daarbij steeds vanuit je doelgroep. Hoe zit het op de werkvloer? Waar kan diversiteit daar een meerwaarde betekenen? Vanuit de ivoren toren van het management quota opleggen zonder in dialoog te treden met je medewerkers levert weinig op.

Ondanks snelle actie zal je niet meteen veel resultaat ondervinden, nuanceert Kobo. Daarom moet je ook op lange termijn denken. Het opstellen van targets kan daarbij helpen. Je voortgang richting die targets meten is ook een goed idee, al beseft Kobo dat het meten van diversiteit bij veel bedrijven moeilijk ligt. Toch kan het je meer inzicht geven in waar je staat en waar je kan bijsturen.

Tot slot: zoek contact met je doelgroep. Dat kan door bij je projecten bijvoorbeeld organisaties te betrekken die actief inzetten op jongeren met migratieachtergrond. Zo creëer je verkeer tussen jouw bedrijf en jong divers talent. Je zet als het ware de deur open naar meer bekendheid bij talenten met migratieachtergrond en naar meer diversiteit binnen je organisatie.

Een vendiagram in plaats van losse bollen

Er heerst nog steeds een gapende kloof tussen goedbedoelde meetings over diversiteit bij bedrijven en de realiteit van het hobbelige parcours dat getalenteerde jongeren met migratieachtergrond doorlopen. Ook in HR is er nog werk aan de winkel om organisaties inclusiever en diverser te maken. De twee werelden van jong divers talent en de bedrijfswereld moeten versmelten tot op z’n minst een vendiagram met heel wat overlap. Niet alleen voor die jongeren, maar ook voor de toekomst van onze arbeidsmarkt en Vlaamse ondernemingen.

Benieuwd naar meer? In onze podcast ‘Skills for the Future’ wijden we een aflevering aan cross-culturele competenties.

Onze expertise en inzichten
Krijg elke maand nieuwe inzichten in je mailbox.

Contacteer ons

Voor elke
HR-uitdaging een visie en expertise.

Wil je het HR-beleid van je organisatie versterken? Ben je op zoek naar advies bij een specifiek vraagstuk, of wil je de opties bekijken voor aanwerving van een nieuwe medewerker? 

Wij maken graag kennis om te bekijken hoe we u het best kunnen bijstaan.

CTA - algemeen contactformulier

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.