Diversiteit en Inclusie in HR. Workshop door Youssef Kobo.

Op ons kantoor in Hasselt verzamelden enkele HR-managers en andere geïnteresseerden op zoek naar inzichten om diversiteit en inclusie te bewerkstelligen op de werkvloer. Een gezonde mix van private en publieke organisaties, met een sterke vertegenwoordiging van de onderwijssector en de aanwezigheid van enkele grote spelers, een overheidsdienst en een vzw. Allemaal met dezelfde vragen: hoe kunnen we breed inzetten op diversiteit, drempels wegnemen en een vooruitstrevend beleid opstellen?

Jong divers talent en bedrijfsleven vormen aparte werelden
Om antwoord te bieden op die vragen nodigden we Youssef Kobo uit. Enkele jaren geleden richtte hij A Seat At The Table (Asatt) op, een organisatie die jong divers talent laat kennismaken met grote multinationals en de CEO’s van bedrijven. Hij weet wat er leeft bij dat talent én kent ook de andere kant van het verhaal als diversiteitsadviseur in de bedrijfswereld. Nog te veel vormen die bedrijfswereld en de wereld van jongeren met een migratieachtergrond twee van elkaar losstaande ecosystemen, vertelt hij.
“Ik hoor vaak bij bedrijven: we vinden ze niet,” stelt Kobo, “maar bij de jongeren klinkt het: we raken niet binnen.” Waar er volgens de diversiteitsexpert echt nood aan is, is verkeer tussen beide werelden. Bedrijven denken soms dat ze toegankelijk zijn, maar dat wordt door henzelf vaak overschat. “Jongeren met een migratieachtergrond, hoe getalenteerd ook, hebben doorgaans weinig zelfvertrouwen”, zegt Kobo. “Ze leven met de idee dat ze toch niet zullen worden aangeworven in de organisatie waar ze aan de slag willen, en dus solliciteren ze niet.” Met Asatt probeert Kobo jong divers talent kennis te laten maken met CEO’s van grote ondernemingen. Zo raken ze gewend aan de bedrijfscontext en merken ze dat niet overal de deur voor hen gesloten hoeft te blijven. Maar het moet van twee kanten komen: ook ondernemingen zelf moeten actief aan de slag met diversiteit.
Diversiteit wordt noodzaak op arbeidsmarkt
Dat is volgens Kobo niet alleen belangrijk voor de manier waarop een organisatie zichzelf in de markt zet, maar ook noodzakelijk in een snel veranderend Vlaanderen. Volgens Kobo vergrijst de arbeidsmarkt in sneltempo en vormen jongeren met gemengde roots of een migratieachtergrond een steeds groter deel van onze bevolking. Met andere woorden: “De talentenpool waaruit Vlaamse bedrijven al jaren vissen droogt op. Bedrijven moeten van het idee af dat er maar één vijver is en dat er slechts één manier van vissen bestaat.” Organisaties moeten verder kijken dan hun eigen directe omgeving, stelt hij. Ondanks dat Vlaanderen vaak behoudsgezind is – ook op vlak van HR, is het de enige manier om in de toekomst de duurzaamheid van bedrijven te vrijwaren.
Vlaamse bedrijven beseffen meestal wel dat diversiteit een almaar pertinenter thema wordt. Maar volgens Kobo volstaat het niet eens per jaar te vergaderen of een aantal lezingen te organiseren. “Culture eats strategy for breakfast”, stelt hij. Uiteindelijk moet je actie ondernemen. Hoe dan, vragen onze deelnemers zich af?

Divers talent aantrekken
Kobo’s belangrijkste tip luidt als volgt: start vandaag! Wie niet verandert, kan ook geen resultaat verwachten. Onderneem daarom vanaf heden kleine stappen, maar vertrek daarbij steeds vanuit je doelgroep. Hoe zit het op de werkvloer? Waar kan diversiteit daar een meerwaarde betekenen? Vanuit de ivoren toren van het management quota opleggen zonder in dialoog te treden met je medewerkers levert weinig op.
Ondanks snelle actie zal je niet meteen veel resultaat ondervinden, nuanceert Kobo. Daarom moet je ook op lange termijn denken. Het opstellen van targets kan daarbij helpen. Je voortgang richting die targets meten is ook een goed idee, al beseft Kobo dat het meten van diversiteit bij veel bedrijven moeilijk ligt. Toch kan het je meer inzicht geven in waar je staat en waar je kan bijsturen.
Tot slot: zoek contact met je doelgroep. Dat kan door bij je projecten bijvoorbeeld organisaties te betrekken die actief inzetten op jongeren met migratieachtergrond. Zo creëer je verkeer tussen jouw bedrijf en jong divers talent. Je zet als het ware de deur open naar meer bekendheid bij talenten met migratieachtergrond en naar meer diversiteit binnen je organisatie.
Een vendiagram in plaats van losse bollen
Er heerst nog steeds een gapende kloof tussen goedbedoelde meetings over diversiteit bij bedrijven en de realiteit van het hobbelige parcours dat getalenteerde jongeren met migratieachtergrond doorlopen. Ook in HR is er nog werk aan de winkel om organisaties inclusiever en diverser te maken. De twee werelden van jong divers talent en de bedrijfswereld moeten versmelten tot op z’n minst een vendiagram met heel wat overlap. Niet alleen voor die jongeren, maar ook voor de toekomst van onze arbeidsmarkt en Vlaamse ondernemingen.
Benieuwd naar meer? In onze podcast ‘Skills for the Future’ wijden we een aflevering aan cross-culturele competenties.
-
De arbeidsdeal: een nieuwe weg naar talentontwikkeling in bedrijven31 maart is het D-Day, met de grote D van deadline. Vanaf dan moeten organisaties en bedrijven immers individuele opleidingsplannen op tafel kunnen leggen voor elk van hun medewerkers. Maar hoe ver staan ze daarmee? We nodigden de organisaties uit ons netwerk alvast uit om hen last minute nog wat handvaten te bieden én te wijzen op de opportuniteiten die de opleidingsmaatregelen uit de arbeidsdeal met zich meebrengen.Lees meer
-
Welzijn en veerkracht: soigneer je talentenDe talenten in je organisatie zijn de spil van je business. Het zijn zij die ideeën tot leven wekken, doen wat gedaan moet worden en zo bijdragen aan het behalen van vooropgestelde doelen. Ze zorgen voor een sterke bedrijfscultuur door in onderlinge relaties en in contact met klanten, leveranciers en andere stakeholders hun eigen accenten te leggen. Kortom: je talenten vormen een van de belangrijkste bestaansredenen van je organisatie. Als zij zich goed voelen heeft dat dus niet alleen positieve gevolgen op de werksfeer, maar ook op de prestaties van die organisatie. Daarom is het essentieel dat leidinggevenden investeren in het welzijn en de veerkracht van hun talenten.Lees meer
-
Wat vertelt jouw MBTI-profiel?: Persoonlijke voorkeuren volgens de Myers-Briggs Type IndicatorMBTI: Myers-Briggs Type Indicator. Vier letters waarachter een hele theorie schuilgaat die zich baseert op de ideeën van Carl Jung. Die haalde op zijn beurt de mosterd bij nog oudere theorieën. Toch is de MBTI nog steeds relevant. Onder meer HR-professionals gebruiken de persoonlijkheidsvragenlijst, maar ook op het internet circuleren massa’s vragenlijsten die zich op de MBTI baseren. Vandaar de vragen: wat is MBTI eigenlijk? Hoe werkt het? En hoe mag je je MBTI-profiel interpreteren?Lees meer