5 tips bij het aanwerven van een externe ceo in uw familiebedrijf
1. duidelijke rolafbakening
Zorg voor een duidelijke rolafbakening. Wat zijn de taken, de verantwoordelijkheden,de bevoegdheden, van enerzijds de familieleden en anderzijds de externe CEO. Dit is zeker belangrijk wanneer de stichter/eigenaar nog aanwezig is in het bedrijf. Die moet kunnen ‘loslaten’ en de CEO moet de leider kunnen zijn.
2. communiceer
Bevorder open communicatie. De stichter/eigenaar en de CEO moeten uitvoerig met elkaar communiceren. Niet alleen over inhoud, maar ook over emoties. Hoe ervaren
beide partijen de samenwerking? Bespreek taboes en vetes, en bovenal luister aandachtig naar de mening van de ander. Hieraan gekoppeld is het belangrijk te bepalen waar welk punt besproken wordt. In het directiecomité, in de raad van bestuur, in de familieraad…? De agenda’s van die vergaderingen moeten rekening houden met wat best waar besproken wordt.
3. Reflecteer
Benoem de kritische incidenten. Welke gebeurtenissen bevorderen of bemoeilijken de samenwerking. Spreek over problemen en over successen. Familiebedrijven zijn traditioneel bescheiden, maar mogen best reflecteren over hun succes.
4. Organiseer
Organiseer de entourage van het familiebedrijf. Zorg voor de corporate governance-structuren: een familieraad, een raad van bestuur, externe bestuurders in die raad van bestuur. Wie mag in welk orgaan zetelen, voor hoelang?
5. Laat u begeleiden
Laat u begeleiden. Ondernemers en managers mogen volgens Liesbeth Vandenrijt best om hulp vragen op het relationele vlak. Zowel diegene die het roer overlaat als diegene die het roer overneemt, kan wel wat coaching gebruiken. Het broze evenwicht dat zo’n vertrouwensrelatie tussen overnemer en overlater is, verdient aandacht en hulp.
Heeft u vragen over het aanwerven van een externe ceo of over bedrijfsoverdracht? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 011 30 35 00 of motmans@motmansenpartners.be
-
Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarktJong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?Lees meer
-
Werken als HR Consultant? “De verschillende uitdagingen prikkelen mijn nieuwsgierigheid”Een variëteit aan opdrachten binnen je vakgebied en leerkansen in elke organisatie waar je komt: wat betekent werken als HR Consultant voor onze experten binnen Interim Management? We vroegen het aan Charlotte Van de Voor en aan Mattias Celis, die hen als Senior Consultant Interim Management ondersteunt.Lees meer
-
Modern HR-beleid in schooldirecties: “Meer doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”Verrassende conclusie uit recent wetenschappelijk onderzoek*: ondanks krapte op de arbeidsmarkt en een lerarentekort, doet het onderwijs het beter dan veel andere sectoren wat betreft de verhouding tussen instroom en uitstroom. Een veranderde context dwingt scholen echter om zich anders te structureren, willen ze die ratio ook ten volle kunnen benutten. Dat werpt nieuwe vragen op over een modern HR-beleid in schooldirecties en over wervingsstrategieën. Ook daar moeten nieuwe mogelijkheden verkend worden om relevantie te behouden op de arbeidsmarkt.Lees meer