Dat de overschakeling van een klein team naar een grotere ploeg medewerkers niet altijd makkelijk verloopt, is logisch. Want hoewel een goede werking van je organisatie je in de positie gebracht heeft waarin uitbreiding mogelijk is, betekent dat niet dat die aanpak ook de juiste is om in te blijven werken. Een verandering van je team vraagt om een verandering van werkwijze… én dus ook van leiderschap.
Delegeren is een kunst
Een moeilijke stap kan zijn om toe te geven dat je niet langer alles zelf van dichtbij kan managen. Dat is echter perfect normaal. Je mag er namelijk van uitgaan dat iemand tot acht à tien personen goed kan begeleiden, ondersteunen en aansturen. Bij een groep die groter is, hou je per persoon te weinig tijd over om optimaal te werk te gaan. Een eerste belangrijke omslag bij groei van je team is dus die van direct naar indirect management. Er komt een extra rij in je organogram te staan tussen jezelf en je werknemers.
Dat is bovendien niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor die werknemers. Burn-out en quiet quitting zijn tegenwoordig trendwoorden, maar je kan de fenomen vermijden door je medewerkers goed te ondersteunen en daar voldoende aandacht aan te besteden. Of – bij een groter team – door andere mensen aan te stellen die dat voor jou kunnen doen.
Daarbij is het essentieel de mensen vlak onder je de nodige autonomie en het noodzakelijke vertrouwen te schenken. Enerzijds is het onmogelijk zelf alles te blijven controleren. Je zal namelijk snel moeten schakelen tussen projecten waarbij je niet altijd meer nauw betrokken kan zijn en dat vergt al veel ruimte op je cognitieve harde schijf. Anderzijds komt het geven van autonomie het engagement van je werknemers ten goede. Wie verantwoordelijkheid krijgt op het werk, voelt zich gewaardeerd en nuttig.
Open communicatie voor een beter werkklimaat
Omdat de structuur binnen je organisatie verandert en ietwat complexer wordt, treedt de rol van communicatie op de voorgrond. Waar transparantie al belangrijk was voor je organisatie toen die nog kleiner was, blijft doorzichtigheid over je plannen en doelen essentieel bij de groei. Werknemers willen weten waar ze deel van uitmaken en in welke richting de organisatie beweegt waarvoor ze zich dagelijks inzetten. Dat biedt hen zingeving: alweer een onmisbaar aspect voor hun engagement.
Bovendien draagt open communicatie bij tot een beter werkklimaat. Maak dus conflicten bespreekbaar en zorg ervoor dat werknemers zich veilig voelen om te delen waar ze mee worstelen of net waar ze energie van krijgen. Ook frustraties over de operationele gang van zaken in het bedrijf moeten geuit kunnen worden. En je moet er iets mee doen! Op die manier verzeker je een vlotte samenwerking en vermijd je dat een opeenstapeling van ergernissen escaleert in grotere problemen.
Een frisse blik op je tools
Welke tools gebruik je trouwens binnen je organisatie om te communiceren? Niet elke software die goed werkt voor een klein team is ook geschikt voor de coördinatie van een grotere groep mensen. Daarom kan het nuttig zijn je tools te herevalueren nog voor je nieuw talent aanwerft. Zo kan je hen meteen inwerken in het juiste systeem. Er bestaan er velen. Onderzoek naar de verschillende opties werpt zijn vruchten af. Zo kan je namelijk pinpointen met welke tool jij het best kan opvolgen waar medewerkers mee bezig zijn en welke communicatiekanalen ervoor zorgen dat efficiënt informatie kan worden uitgewisseld binnen de context van jouw organisatie.
Daarvoor moet je waarschijnlijk ook zelf een extra inspanning leveren. Misschien heb jij vooral mailing onder de knie, maar ben je weinig vertrouwd met andere systemen. Nieuwe software is altijd even wennen, maar als je zelf kan werken met de tools die binnen je bedrijf gebruikt worden, levert dat jezelf en je medewerkers heel wat duidelijkheid in communicatie op.
Dit zijn onze waarden!
Wanneer je een sterk team wil opbouwen moet je daarenboven rekening houden met de bedrijfscultuur. Dat begint al bij recruitment. Als je mensen aanwerft die passen bij de cultuur binnen je organisatie is de kans groter dat er een match is met het bestaande team en met de waarden van je bedrijf. Een goede manier om nieuwe talenten kennis te laten maken met je organisatie en de gewoonten die er heersen, is het implementeren van een mentorprogramma. Daarbij worden nieuwe werknemers begeleid door vaste medewerkers die hen wegwijs maken in de werking en waarden van de organisatie.
Blijf die waarden ook actief uitdragen naar de medewerkers. Dat er ooit een waardepropositie geschreven werd op een vergeethoekje van de website betekent niet dat alle medewerkers zich daarvan bewust zijn. Wie werkgeluk nastreeft, wil bijdragen aan een doel. Door jouw doel op verschillende manieren aan je mensen mee te geven spreek je hun intrinsieke motivatie aan… en verhoog je hun engagement en productiviteit.
Vaak vormen er zich in een klein team ook een aantal tradities. Die kunnen een sterke meerwaarde zijn voor de werksfeer, ook in een groter team. Soms moet je de tradities daarvoor wat aanpassen. Elke maand met z’n veertig naar die kleine ontbijtbar voor een brunch is bijvoorbeeld niet zo praktisch, maar misschien kan je ergens koffiekoeken bestellen voor iedereen? De tradities uit je kleine team hebben mee het DNA gevormd van je bedrijf, en ze moedigen de teamspirit aan. Laat ze dus niet zomaar verwateren omdat je bedrijf groeit.
Flexibiliteit tegen groeipijnen
Leidinggevenden in groeiende organisaties moeten hun functie voornamelijk benaderen met de nodige flexibiliteit. Een groeiend team vraagt om leiderschap dat parallel daaraan meegroeit. Vooral een goed bewustzijn van de noden van je team en organisatie zijn daarbij cruciaal, samen met het lef om bepaalde werkwijzen los te laten. Trouw aan de organisatie, in combinatie met de aanpassingen die nodig zijn om efficiënt te kunnen blijven werken verzekeren je van succes. Zo kan je de groei van je bedrijf en van je team gebruiken als springplank naar een veelbelovende toekomst.