
1. Definieer het DNA van je bedrijf
Weet wie je bent. Waar staat jouw bedrijf voor? Belangrijk is om je DNA te verwerken in je missie en visie, en het door te trekken in de aanpak van je leidinggevenden, je people management en de bedrijfscultuur. Zorg dat het DNA echt leeft in je bedrijf voor je begint aan een employer brandingstrategie. Het helpt je met je interne en externe communicatie, en met de zoektocht naar de ideale toekomstige collega.
2. Werk aan je online zichtbaarheid
Kandidaten worden vandaag de dag overspoeld door talloze aanbiedingen van evenveel bedrijven. Zij zijn nu aan zet. Wees er dus maar zeker van dat ze jouw bedrijf zullen googelen. Wat er dan gebeurt, hangt van jou af. Heb je een gedateerde of zelfs helemaal geen website? Dan val je al heel snel uit de boot. Ook je sociale media worden ongetwijfeld onder de loep genomen, omdat het vaak een leuke blik achter de schermen biedt. Ook (potentiële) klanten ervaren je bedrijf hierdoor sneller als extra sympathiek. Zorg er dus voor dat je employer branding op punt staat.
3. Ga voor consistentie
Of het nu gaat over een Facebookpost, een beursstand, je aanwezigheid op netwerkevents… Alles wat je naar buiten brengt, moet jouw bedrijfsidentiteit weerspiegelen. Aan je identiteit werk je 365 dagen per jaar, en niet enkel tijdens een employer brandingcampagne. Het verhoogt bovendien de herkenbaarheid van je bedrijf. Blijf dus trouw aan jezelf.
4. Wees authentiek
Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken, want dan val je onvermijdelijk door de mand. Het is belangrijker om realistisch en authentiek te zijn, dan jezelf anders voor te doen om je te onderscheiden van andere werkgevers. Je kernwaarden moeten in alle onderdelen van de organisatie tot uiting komen: van communicatiestijl tot de gebruikte tools. Van je talent management tot de werkethiek. Pas dan zal jouw employer branding kunnen slagen.
5. Zet in op candidate en employee experience
Hoe bereik en overtuig je mogelijke werknemers? Door de kandidaat centraal te zetten en te focussen op de volledige candidate journey en experience. Waar is je doelgroep actief? Wanneer kan je ze het beste bereiken? Welke kanalen gebruik je en hoe communiceer je het best? Maar vergeet ook zeker je eigen mensen niet. Zij zijn de ambassadeurs van je bedrijf en spelen een niet te onderschatten rol bij aanwervingen. Het is ontzettend belangrijk dat zij zich betrokken voelen en weten dat zij een meerwaarde bieden in de groei van het bedrijf. Daar is goed leiderschap voor nodig. Zeker als jouw sector kampt met een chronisch tekort aan geïnteresseerde profielen. In zo’n geval is employer branding misschien niet de way to go, maar investeer je beter extra in je huidige werkkrachten. Jouw bedrijf zal er snel de vruchten van plukken.
Kan jij wel hulp gebruiken bij het vinden van de geschikte kandidaat of heb je vragen over employer branding? Geef ons dan een seintje en dan bekijken we samen hoe we jou kunnen helpen bij het vinden van talent.