Employer branding: authenticiteit en een ruime blik

1. Definieer het DNA van je bedrijf
Weet wie je bent. Waar staat jouw bedrijf voor? Belangrijk is om je DNA te verwerken in je missie en visie, en het door te trekken in de aanpak van je leidinggevenden, je people management en de bedrijfscultuur. Zorg dat het DNA echt leeft in je bedrijf voor je begint aan een employer brandingstrategie. Het helpt je met je interne en externe communicatie, en met de zoektocht naar de ideale toekomstige collega.
2. Werk aan je online zichtbaarheid
Kandidaten worden vandaag de dag overspoeld door talloze aanbiedingen van evenveel bedrijven. Zij zijn nu aan zet. Wees er dus maar zeker van dat ze jouw bedrijf zullen googelen. Wat er dan gebeurt, hangt van jou af. Heb je een gedateerde of zelfs helemaal geen website? Dan val je al heel snel uit de boot. Ook je sociale media worden ongetwijfeld onder de loep genomen, omdat het vaak een leuke blik achter de schermen biedt. Ook (potentiële) klanten ervaren je bedrijf hierdoor sneller als extra sympathiek. Zorg er dus voor dat je employer branding op punt staat.
3. Ga voor consistentie
Of het nu gaat over een Facebookpost, een beursstand, je aanwezigheid op netwerkevents… Alles wat je naar buiten brengt, moet jouw bedrijfsidentiteit weerspiegelen. Aan je identiteit werk je 365 dagen per jaar, en niet enkel tijdens een employer brandingcampagne. Het verhoogt bovendien de herkenbaarheid van je bedrijf. Blijf dus trouw aan jezelf.
4. Wees authentiek
Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken, want dan val je onvermijdelijk door de mand. Het is belangrijker om realistisch en authentiek te zijn, dan jezelf anders voor te doen om je te onderscheiden van andere werkgevers. Je kernwaarden moeten in alle onderdelen van de organisatie tot uiting komen: van communicatiestijl tot de gebruikte tools. Van je talent management tot de werkethiek. Pas dan zal jouw employer branding kunnen slagen.
5. Zet in op candidate en employee experience
Hoe bereik en overtuig je mogelijke werknemers? Door de kandidaat centraal te zetten en te focussen op de volledige candidate journey en experience. Waar is je doelgroep actief? Wanneer kan je ze het beste bereiken? Welke kanalen gebruik je en hoe communiceer je het best? Maar vergeet ook zeker je eigen mensen niet. Zij zijn de ambassadeurs van je bedrijf en spelen een niet te onderschatten rol bij aanwervingen. Het is ontzettend belangrijk dat zij zich betrokken voelen en weten dat zij een meerwaarde bieden in de groei van het bedrijf. Daar is goed leiderschap voor nodig. Zeker als jouw sector kampt met een chronisch tekort aan geïnteresseerde profielen. In zo’n geval is employer branding misschien niet de way to go, maar investeer je beter extra in je huidige werkkrachten. Jouw bedrijf zal er snel de vruchten van plukken.
Kan jij wel hulp gebruiken bij het vinden van de geschikte kandidaat of heb je vragen over employer branding? Geef ons dan een seintje en dan bekijken we samen hoe we jou kunnen helpen bij het vinden van talent.
-
De arbeidsdeal: een nieuwe weg naar talentontwikkeling in bedrijven31 maart is het D-Day, met de grote D van deadline. Vanaf dan moeten organisaties en bedrijven immers individuele opleidingsplannen op tafel kunnen leggen voor elk van hun medewerkers. Maar hoe ver staan ze daarmee? We nodigden de organisaties uit ons netwerk alvast uit om hen last minute nog wat handvaten te bieden én te wijzen op de opportuniteiten die de opleidingsmaatregelen uit de arbeidsdeal met zich meebrengen.Lees meer
-
Diversiteit en Inclusie in HR. Workshop door Youssef Kobo.We lopen in Vlaanderen ruim twee decennia achter als het op diversiteit en inclusie in bedrijven aankomt, stelt Youssef Kobo. Hoog tijd dus om het debat open te breken, want hoe moeten we met die thema’s aan de slag in HR? Terwijl binnen het management bij veel organisaties druk vergaderd wordt, tekent de Vlaamse traagheid ook de vast te stellen veranderingen op de werkvloer, zegt Kobo. In een workshop gaf hij enkele Limburgse ondernemingen meer inzicht in zijn expertiseveld en een aantal praktische tips. De belangrijkste? Start vandaag!Lees meer
-
Welzijn en veerkracht: soigneer je talentenDe talenten in je organisatie zijn de spil van je business. Het zijn zij die ideeën tot leven wekken, doen wat gedaan moet worden en zo bijdragen aan het behalen van vooropgestelde doelen. Ze zorgen voor een sterke bedrijfscultuur door in onderlinge relaties en in contact met klanten, leveranciers en andere stakeholders hun eigen accenten te leggen. Kortom: je talenten vormen een van de belangrijkste bestaansredenen van je organisatie. Als zij zich goed voelen heeft dat dus niet alleen positieve gevolgen op de werksfeer, maar ook op de prestaties van die organisatie. Daarom is het essentieel dat leidinggevenden investeren in het welzijn en de veerkracht van hun talenten.Lees meer