29.september.2020

Generaties op de werkvloer: jongeren zijn niet meer wat het geweest is!

Jongeren zijn niet meer wat het geweest is! Een uitspraak dat op de werkvloer nogal eens snel in de mond wordt genomen. We zitten vandaag met 4 generaties op de werkvloer. Mogelijk zelfs 5… Termen als Babyboomers, Generation X, dotcommers en generation Z vliegen ons te pas en te onpas om de oren. Sommigen vinden het pietpraat, anderen zijn er ten stelligste van overtuigd dat er wel degelijk verschillen heersen tussen de verschillende generaties. Wij bij Motmans & Partners geloven dus wel degelijk dat er verschillen zijn tussen de generaties en dat we ons daar best bewust van zijn om optimaal gebruik te kunnen maken van ieders sterkte, om een betere samenwerking te bekomen op de werkvloer en dus ook onze wijze van communicatie af te stemmen op elke doelgroep.

De generatieleer is overgewaaid vanuit Amerika en stelt dat iedere generatie tijdens het opgroeien dingen heeft meegemaakt die hun levensstijl en hun visie op leven (en dus ook op werken) stevig beïnvloedt. Babyboomers hadden veel respect voor hun werkgever en bleven die trouw, waren op zoek naar een hoge plek in de hiërarchie en konden op die manier materiële welvaart opbouwen. Tijdens de oliecrisissen zag de jonge generation X dat hun ouders ondanks hun jarenlange harde inzet en loyauteit toch noodgedwongen aan de deur werden gezet. Mede daardoor (maar zeker niet uitsluitend!) maken zij hun loopbaankeuzes veel bewuster en in het belang van de ontwikkeling van hun eigen competenties. Minder in het belang van hun werkgever. De komst van het internet heeft dan weer impact op de visie op leiderschap door de dotcommers (of anders genoemd de assertieve generation Y). Zij merkten dat niemand “baas” is van www en dat het toch prima werkt. Dit zorgde voor de groeiende behoefte aan leiders die niet meer sturen vanuit een hiërarchische positie maar vanuit een grote betrokkenheid, die een team inspireren tot actie en daarin een voorbeeldfunctie opnemen.

Ook qua communicatie zitten we met verschillen. Eerst was er de omroepgeneratie. Dan volgde de opzoekgeneratie: het nieuws kan op elk moment herbekeken worden, “one click away”. En nu is er de lokroepgeneratie… jongeren zijn ervan overtuigd dat u hen wel weet te vinden als u hen iets zinvol te vertellen hebt. Dotcommers willen leren. Waar Babyboomers vroeger dagen lang stress hadden als hun evaluatiegesprek naderde en waar iedere vorm van kritiek als een vermaning aanvoelde, willen dotcommers dagelijks feedback. Met respect gebracht uiteraard. Maar wel nagels met koppen slaan. Duidelijk zijn, zodat ze er uit kunnen leren en het volgende keer beter kunnen doen. Permanent werken aan hun competenties.

Waar we vroeger leefden om te werken, gaan we nu werken om te leven. Alles wordt vloeiend en volatiel. Werk is een onderdeel geworden van het leven. Dit heeft ook gevolgen voor de beleving van de werktijd. Jongeren begrijpen niet waarom iedereen van 9-5 moet werken. Omdat in het industriële tijdperk de baas om 9u de stroom kwam opzetten en dit om 17u weer afschakelde? Jongeren zijn bereid om veel te doen voor hun job, maar dan wel op momenten dat het hen ook goed uitkomt. En dat kan ook ’s avonds zijn of vroeg in de ochtend…

Wat de visie betreft: vroeger waren we tevreden als we een visie hadden geformuleerd en nog meer als die in een kadertje tegen de wand van de inkomhal verscheen. Vandaag willen jongeren een doorleefde visie. Ze moet niet alleen gekend zijn (zonder spiekbriefje!), maar ook duidelijk doorleefd zijn. Zeggen dat je respect en samenwerking belangrijk vindt betekent ook dat je opmerkingen rechtstreeks aan de betrokkene geeft en niet via via… “praten met” i.p.v. “praten over”.

Wij geloven dat een bewustwording over de bestaande verschillen (en er naar handelen) heel wat kan bijdragen aan het bedrijfsresultaat. En voor de babyboomerondernemers die vinden dat “de jongeren zich maar moeten aanpassen” en dat “ze blij mogen zijn dat ze werk hebben”, en het tot vandaag hebben volgehouden om geen jongeren aan te werven “omdat ze niet meer zijn wat het geweest is”… in 2025 bestaat 75% van de arbeidspopulatie, wereldwijd, uit dotcommers!

Zit je met vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: Geert Motmans – gedelegeerd bestuurder

Gerelateerde artikels Terug naar overzicht
© Motmans & Partners 2020