Het correct implementeren van je strategie is geen sinecure.
De aartsmoeilijke vertaalslag van je strategie naar de praktijk.
Volgens studies slaagt slechts tien procent van de ondernemingen erin om hun strategie correct te vertalen naar de operationele werkvloer. Dat zijn ronduit onthutsende cijfers. Blijkbaar is het niet evident om strategische keuzes te vertalen naar bedrijfsprocessen (verkoop, aankoop, productie enz.) en organigram (hiërarchie van functies). Organisatieontwikkeling is de methodologie om deze vertaalslag te organiseren. Het is een uitgebreide set van inzichten en ontwerpregels die weinig gekend zijn.
Een slecht geïmplementeerde strategie kost een onderneming veel geld.
Onderzoek toonde aan dat bedrijven tot 30 procent lagere resultaten boeken wanneer bedrijfsprocessen en organigram niet in lijn liggen met hun strategische doelen. De belangrijkste redenen waren terugkerende discussies, verwarring, problemen met de hiërarchie en misverstanden. Vaak zijn bedrijfsleiders zich hiervan bewust, maar kunnen de oorzaak niet duiden. Je kan het bekijken als pijnlijke voeten in schoenen die niet goed passen. Je kan er mee stappen maar het is moeizaam.
Organisatieontwikkeling zet je strategie om naar processen en een organigram.
Als bedrijven sterk groeien of krimpen, maar ook bij fusies, de aanloop naar de generatiewissel, een wijzigende strategie en bij tegenvallende resultaten is deze oefening op je organisatie nodig. Daarin betrek je uiteraard je belangrijkste sleutelfiguren. Tijdens een serie interactieve workshops maken we bewust abstractie van de huidige processen en beschikbare medewerkers. Met je strategische keuzes voor ogen herontwerpen we stap per stap, vanaf een leeg blad, uw bedrijfsprocessen en organigram.
Het transitieplan als output.
Nadat de operationele werking (de processen en het organigram) zijn herdacht stel je aansluitend een transitieplan op. In dit plan beschrijf je alle acties om van de huidige situatie naar de toekomstige situatie te evolueren. Het implementeren van nieuwe processen en functies zal dan ook veel aandacht vragen. Dit sluitstuk van de oefening is erg cruciaal om iedereen in de organisatie te motiveren om mee te werken aan de noodzakelijke veranderingen. Daarom dient de bedrijfsleiding voldoende middelen ter beschikking te stellen.
Wat is het maatschappelijk nut van jouw bedrijf?
Bedrijven realiseren zich onvoldoende dat een goed geformuleerde maatschappelijke missie een grote meerwaarde is. De zoektocht naar alleen snelle winst op korte termijn is funest voor de continuïteit. Waarom willen klanten bij je kopen, medewerkers hard voor je werken en aandeelhouders investeren? In onze aanpak gaan we opzoek naar de reden waarom je bedrijf maatschappelijke relevant is. Want gemotiveerde klanten en medewerkers creëren meerwaarde voor aandeelhouders.
Gebruik onze slimme organisatiescan.
Ben je nieuwsgierig wat de stand van zaken is binnen jouw bedrijf is? Willen je waardevolle adviezen van organisatiedeskundigen? Investeer dan een beetje tijd in organisatiescan om te weten waar je staat. Het maakt duidelijk wat de aandachtspunten zijn. Op basis hiervan maken wij graag een op maat gemaakt voorstel.
-
Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarktJong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?Lees meer
-
Werken als HR Consultant? “De verschillende uitdagingen prikkelen mijn nieuwsgierigheid”Een variëteit aan opdrachten binnen je vakgebied en leerkansen in elke organisatie waar je komt: wat betekent werken als HR Consultant voor onze experten binnen Interim Management? We vroegen het aan Charlotte Van de Voor en aan Mattias Celis, die hen als Senior Consultant Interim Management ondersteunt.Lees meer
-
Modern HR-beleid in schooldirecties: “Meer doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”Verrassende conclusie uit recent wetenschappelijk onderzoek*: ondanks krapte op de arbeidsmarkt en een lerarentekort, doet het onderwijs het beter dan veel andere sectoren wat betreft de verhouding tussen instroom en uitstroom. Een veranderde context dwingt scholen echter om zich anders te structureren, willen ze die ratio ook ten volle kunnen benutten. Dat werpt nieuwe vragen op over een modern HR-beleid in schooldirecties en over wervingsstrategieën. Ook daar moeten nieuwe mogelijkheden verkend worden om relevantie te behouden op de arbeidsmarkt.Lees meer