Het correct implementeren van je strategie is geen sinecure.

Ondernemers staan voor de voortdurende uitdaging om hun beschikbare middelen en medewerkers verstandig op elkaar af te stemmen. Dat lukt alleen maar als je duidelijk weet wat je wil bereiken. Heel wat ondernemers hebben daarom fors geïnvesteerd in diepgaande strategische oefeningen. Maar daarna komt een grote uitdaging.
Illustratie die een netwerk van mensen uitbeeld

De aartsmoeilijke vertaalslag van je strategie naar de praktijk.

Volgens studies slaagt slechts tien procent van de ondernemingen erin om hun strategie correct te vertalen naar de operationele werkvloer. Dat zijn ronduit onthutsende cijfers. Blijkbaar is het niet evident om strategische keuzes te vertalen naar bedrijfsprocessen (verkoop, aankoop, productie enz.) en organigram (hiërarchie van functies). Organisatieontwikkeling is de methodologie om deze vertaalslag te organiseren. Het is een uitgebreide set van inzichten en ontwerpregels die weinig gekend zijn.

Een slecht geïmplementeerde strategie kost een onderneming veel geld.

Onderzoek toonde aan dat bedrijven tot 30 procent lagere resultaten boeken wanneer bedrijfsprocessen en organigram niet in lijn liggen met hun strategische doelen. De belangrijkste redenen waren terugkerende discussies, verwarring, problemen met de hiërarchie en misverstanden. Vaak zijn bedrijfsleiders zich hiervan bewust, maar kunnen de oorzaak niet duiden. Je kan het bekijken als pijnlijke voeten in schoenen die niet goed passen. Je kan er mee stappen maar het is moeizaam.

Organisatieontwikkeling zet je strategie om naar processen en een organigram.

Als bedrijven sterk groeien of krimpen, maar ook bij fusies, de aanloop naar de generatiewissel, een wijzigende strategie en bij tegenvallende resultaten is deze oefening op je organisatie nodig. Daarin betrek je uiteraard je belangrijkste sleutelfiguren. Tijdens een serie interactieve workshops maken we bewust abstractie van de huidige processen en beschikbare medewerkers. Met je strategische keuzes voor ogen herontwerpen we stap per stap, vanaf een leeg blad, uw bedrijfsprocessen en organigram.

Het transitieplan als output.

Nadat de operationele werking (de processen en het organigram) zijn herdacht stel je aansluitend een transitieplan op. In dit plan beschrijf je alle acties om van de huidige situatie naar de toekomstige situatie te evolueren. Het implementeren van nieuwe processen en functies zal dan ook veel aandacht vragen. Dit sluitstuk van de oefening is erg cruciaal om iedereen in de organisatie te motiveren om mee te werken aan de noodzakelijke veranderingen. Daarom dient de bedrijfsleiding voldoende middelen ter  beschikking te stellen.

Wat is het maatschappelijk nut van jouw bedrijf?

Bedrijven realiseren zich onvoldoende dat een goed geformuleerde maatschappelijke missie een grote meerwaarde is. De zoektocht naar alleen snelle winst op korte termijn is funest voor de continuïteit. Waarom willen klanten bij je kopen, medewerkers hard voor je werken en aandeelhouders investeren? In onze aanpak gaan we opzoek naar de reden waarom je bedrijf maatschappelijke relevant is. Want gemotiveerde klanten en medewerkers creëren meerwaarde voor aandeelhouders.

Gebruik onze slimme organisatiescan.

Ben je nieuwsgierig wat de stand van zaken is binnen jouw bedrijf is? Willen je waardevolle adviezen van organisatiedeskundigen? Investeer dan een beetje tijd in organisatiescan om te weten waar je staat. Het maakt duidelijk wat de aandachtspunten zijn. Op  basis hiervan maken wij graag een op maat gemaakt voorstel.

Onze expertise en inzichten
Krijg elke maand nieuwe inzichten in je mailbox.

Contacteer ons

Voor elke
HR-uitdaging een visie en expertise.

Wil je het HR-beleid van je organisatie versterken? Ben je op zoek naar advies bij een specifiek vraagstuk, of wil je de opties bekijken voor aanwerving van een nieuwe medewerker? 

Wij maken graag kennis om te bekijken hoe we u het best kunnen bijstaan.

CTA - algemeen contactformulier

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.