24.mei.2022

Hoe maak je van Generatie Z echte FAN-medewerkers op de werkvloer?

Generatie Z vindt stilaan z’n weg naar de arbeidsmarkt. Wat is het overkoepelende kenmerk van die nieuwe werkkrachten, geboren tussen 2000 en 2015? Volgens sociologen en trendwatchers is dat hun status van digital natives. Dat betekent dat ze van jongs af aan zijn opgegroeid met technologie om zich heen. “Vraag aan een Gen-Z’er wat een inbelmodem of een Discman is, en hij of zij zal vreemd opkijken”, aldus Liesbeth Vandenrijt, onze partner en expert talent management, tijdens ‘Generation Perfect’, het event georganiseerd door de studenten van UC Leuven Limburg tijdens hun evenementenweek. De vraag die hierbij rijst, is hoe we onze organisatie als werkplek kunnen positioneren, ook voor Generation Z.

Reputatie voorop

Generatie Z hecht veel belang aan de reputatie van bedrijven. Hun merktrouw ligt lager dan die van eerdere generaties en de zogenaamde zoomer staat ook sceptisch tegenover hoe een bedrijf zich profileert en overkomt bij zijn doelgroep. Reputatie gaat verder dan louter imago: zo zijn authenticiteit en milieuvriendelijkheid bijvoorbeeld belangrijke kernwaarden. Gen-Z’ers zetten zich dan ook actief in om bedrijven die idealen te doen nastreven.

Op werkvlak klinken de noden van generatie Z op het eerste gezicht misschien wat paradoxaal. Een baan voor het leven zegt hen niets, maar variatie in de job primeert. Tegelijkertijd zijn stabiliteit en zekerheid ook kernwaarden, zeker in ons land. Die ogenschijnlijke tegenstelling komt voort uit de kritische houding die deze generatie heeft tegenover bedrijven. Heeft (of krijgt) je organisatie een slecht imago, dan zal een zoomer sneller geneigd zijn andere oorden op te zoeken.

Balans tussen werk en privé

Een andere tendens waar hr-professionals vandaag vaak mee te maken krijgen, is dat generatie Z de hiërarchie op de werkvloer steviger door elkaar aan het schudden is dan ooit tevoren. Hoewel gen Z uiteraard nog steeds de hiërarchische structuur van een bedrijf volgt en respecteert, durven de jongeren sneller niveaus over te slaan om bijvoorbeeld problemen aan te kaarten of een eigen initiatief te pitchen. 

Waar de jongeren ook veel belang aan hechten, is de balans tussen werk en privé. En dat is ook nodig. Ze zijn immers opgegroeid in een wereld waar zelfstandig en online werken centraal staan, waardoor de grenzen tussen werk- en privétijd al snel vervagen.

Voldoende terugkoppelen

Digital natives die zijn opgegroeid zijn met technologie, zijn gewend aan snelle en tussentijdse feedback. Dat vertaalt zich ook naar de werkplek. Het is dan ook evident dat hr-professionals deze generatie proberen te bereiken via de sociale kanalen waar ze op te vinden zijn. Aanwezigheid op sociale media met aandacht voor de waarden en idealen van de organisatie in kwestie zorgen ervoor dat bedrijven met een goed imago en een redelijke online zichtbaarheid in de bovenste schuif liggen bij jongeren. Bedrijven die hun werknemers regelmatig feedback geven, zorgen ervoor dat hun jongste aanwinsten minder snel andere oorden gaan opzoeken. 

Ook bij sollicitaties is dat principe van toepassing. Gen Z verwacht tijdig een antwoord of een bevestiging van de sollicitatie en wil doorheen een aanwervingsproces op de hoogte worden gehouden. Ook onboarding en opleiding na de indiensttreding zijn belangrijk. Een grote investering, die bedrijven vaak nog beschouwen als een kostenpost zonder garanties dat een nieuwe werknemer ook effectief zal aanblijven. Toch werpt een slimme onboardingstrategie zijn vruchten af: werknemers zijn veel minder snel geneigd om van job te veranderen als ze goed worden begeleid. Dat geldt trouwens voor alle generaties. Wanneer een werknemer voelt dat een onderneming veel aandacht schenkt aan zijn of haar welzijn, is de kans op ontslag kleiner. Ook uit de harde cijfers wordt het belang van leren snel duidelijk. Zo is in de VS maar liefst 86% van generatie Z bezig met één of andere vorm van online leren via een platform of videocursus.

FAN-medewerkers maken van generatie Z

Hoe doe je een generatie Z-medewerker uitgroeien tot een echte FAN van je bedrijf? Het basisrecept is hetzelfde als bij andere generaties of werknemerscategorieën. Een positief en eerlijk bedrijfsimago, toekomstperspectief, doorgroeimogelijkheden, autonomie en afwisseling in de job en een waardegedreven teamspirit zijn cruciaal.

Hoe maak je dan het verschil als werkgever? Door met de Z-doelgroep in contact te komen en deze ook te bereiken. Jobbeurzen zijn out, livestreams op Twitch zijn in. Instagram en TikTok zijn hot, Facebook is dat, welja, not.

Eén tip? De kunst bestaat erin je unieke DNA als organisatie te behouden op alle platformen. Een eenduidige boodschap werkt het best. Zo overtuig je niet alleen generatie Z – maar in één klap ook alle andere potentiële werknemers en klanten – ervan dat jouw organisatie authentiek en transparant is.

Gerelateerde artikels Terug naar overzicht
© Motmans & Partners 2024

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.