Enkel nog vacatures plaatsen op de website van bijvoorbeeld VDAB volstaat vaak niet meer om gericht op zoek te gaan naar de juiste profielen voor een openstaande functie. Een interessante aanvulling op die aanpak is het plaatsen van advertenties op LinkedIn, een online sociaal media platform waar miljoenen professionals wereldwijd connectie zoeken met elkaar. Op die manier ontstaat een virtuele community van mensen die op ambitieuze manier nadenken over hun carrière. Vaak zijn dat precies de mensen die je wil aantrekken om in je bedrijf te komen werken. Ze zijn bewust bezig met hun loopbaan, worden meestal gedreven door de waarden waar ze belang aan hechten, en ze staan open voor nieuwe opportuniteiten om te leren en door te groeien.
Het platform bepaalt de context
Professionals op LinkedIn zijn daar met drie mogelijke doelen, vertelt Kutlu Taskin. Ten eerste om zich te positioneren op de arbeidsmarkt. Ten tweede kan een persoon of bedrijf mikken op sales en recruitment, waarbij wordt aangezet tot actie. In het eerste geval betekent dat een product of dienst kopen, in het tweede geval solliciteren. Tot slot gaan mensen op het platform op zoek naar inspiratie om hun zelfontplooiing vorm te blijven geven. ‘Van wie kan ik leren?’ en ‘Wiens ideeën prikkelen mij?’ zijn daarbij centrale vragen.
Waarom die achtergrondinformatie zo belangrijk is? Je platform bepaalt de context waarin je boodschap te zien is. Daarom is het belangrijk LinkedIn en zijn bijhorende community van professionals goed te begrijpen voor je ermee aan de slag gaat. Onze deelnemers knikken: dat klinkt logisch.
De vier C’s
Wie is je doelgroep?
Als het gaat om ‘cold’ contacten, moet je hen eerst kennis laten maken met je bedrijf. ‘Warm’ contacten hebben daarentegen al van je gehoord. Bij hen is het vooral zaak hen opnieuw te motiveren om in contact te treden. ‘Hot’ contacten zijn dan weer de ambassadeurs van jouw werk/merk: ze dragen je boodschappen zelf mee uit. Denk daarbij aan huidige medewerkers en fans van je bedrijf.
LinkedIn Campaign Managers
Al die kennis werd meteen omgezet in een praktijkvoorbeeld waarbij de deelnemers aan de slag gingen met een casus. Ze dachten mee over een campagne waarmee een HR-adviseur gevonden kan worden voor ons kantoor in Antwerpen. Overigens geen fictieve case, want we nemen nog steeds sollicitaties van geïnteresseerden in ontvangst! Parallel aan deze oproep lanceerden we voor de zekerheid toch ook een LinkedIn-campagne om de perfecte match te vinden. Al waarschuwt Kutlu Taskin ons ook: LinkedIn kan een aanvulling vormen op je recruitmentbeleid, maar zonder een strategische HR-aanpak is het weggegooid geld.
Wil je graag zelf een van onze workshops bijwonen? Neem dan hier een kijkje en schrijf je gratis in.