LinkedIn als booster voor recruitment. Workshop ‘LinkedIn Ads in 1-2-3’

LinkedIn heeft de context van recruitment veranderd. Met die stelling opende Kutlu Taskin Tuna het gesprek op ons kantoor in Antwerpen afgelopen donderdag. Voor zijn workshop ‘LinkedIn Ads in 1-2-3’ kwamen daar bedrijfsleiders samen van organisaties uit onder meer de IT- en bouwsector. Stuk voor stuk toonden ze een grote interesse in wat het platform LinkedIn voor hen kan betekenen. Het was aan de ondernemer/docent Digitale Marketing om hen de mogelijkheden te tonen… maar ook de deelnemers zelf werden aan het werk gezet.

Kutlu geeft uitleg tijdens een workshop

Enkel nog vacatures plaatsen op de website van bijvoorbeeld VDAB volstaat vaak niet meer om gericht op zoek te gaan naar de juiste profielen voor een openstaande functie. Een interessante aanvulling op die aanpak is het plaatsen van advertenties op LinkedIn, een online sociaal media platform waar miljoenen professionals wereldwijd connectie zoeken met elkaar. Op die manier ontstaat een virtuele community van mensen die op ambitieuze manier nadenken over hun carrière. Vaak zijn dat precies de mensen die je wil aantrekken om in je bedrijf te komen werken. Ze zijn bewust bezig met hun loopbaan, worden meestal gedreven door de waarden waar ze belang aan hechten, en ze staan open voor nieuwe opportuniteiten om te leren en door te groeien.

Het platform bepaalt de context

Professionals op LinkedIn zijn daar met drie mogelijke doelen, vertelt Kutlu Taskin. Ten eerste om zich te positioneren op de arbeidsmarkt. Ten tweede kan een persoon of bedrijf mikken op sales en recruitment, waarbij wordt aangezet tot actie. In het eerste geval betekent dat een product of dienst kopen, in het tweede geval solliciteren. Tot slot gaan mensen op het platform op zoek naar inspiratie om hun zelfontplooiing vorm te blijven geven. ‘Van wie kan ik leren?’ en ‘Wiens ideeën prikkelen mij?’ zijn daarbij centrale vragen.

Waarom die achtergrondinformatie zo belangrijk is? Je platform bepaalt de context waarin je boodschap te zien is. Daarom is het belangrijk LinkedIn en zijn bijhorende community van professionals goed te begrijpen voor je ermee aan de slag gaat. Onze deelnemers knikken: dat klinkt logisch.

Een groep deelnemers zit aan tafel te luisteren naar Kutlu tijdens de workshop

De vier C’s 

Maar het is ook belangrijk je bedrijf – en zijn troeven – goed te kennen. Er zijn vier factoren waarmee je als bedrijf het verschil kan maken in je LinkedIn-campagne: het Carrièrepad dat je aanbiedt, de Cultuur van je bedrijf met bijbehorende normen en waarden, Collega’s en tot slot: Communicatie. Die laatste lijkt misschien een bijkomstigheid, maar ze vormt een wezenlijk onderdeel van je organisatie en heeft een impact op de drie andere elementen die er zo erg toe doen. Kan je uitpakken met deze vier C’s in je campagne, dan hebben je LinkedIn-advertenties meteen veel meer kans om te leiden tot succesvolle aanwerving van de juiste profielen.

Wie is je doelgroep?

Maar hoe begin je aan zo’n advertentie? Ook daarbij moet je een aantal aspecten voor ogen houden die de ingrediënten vormen van een geslaagde LinkedIn-advertentiecampagne. Daarbij staat voorop dat je je doelgroep kent. Waarin is die geïnteresseerd? Op welke leeftijdscategorie of op welk opleidingsniveau mik je? En hoe betrokken is die doelgroep al bij je organisatie? Ook het antwoord op die laatste vraag bepaalt de manier waarop je communiceert.

Illustratie van dartpijlen in een de bullseye van een dartbordPortret van Liesbeth met een blauw mantelpakjeSelfie van Liesbeth en Kutlu

Als het gaat om ‘cold’ contacten, moet je hen eerst kennis laten maken met je bedrijf. ‘Warm’ contacten hebben daarentegen al van je gehoord. Bij hen is het vooral zaak hen opnieuw te motiveren om in contact te treden. ‘Hot’ contacten zijn dan weer de ambassadeurs van jouw werk/merk: ze dragen je boodschappen zelf mee uit. Denk daarbij aan huidige medewerkers en fans van je bedrijf.

LinkedIn Campaign Managers

Natuurlijk deelde Kutlu Taskin nog veel meer kennis tijdens zijn workshop. Hij legde uit hoe het komt dat sommige gesponsorde berichten vaker op LinkedIn te zien zijn dan anderen en deelde enkele trucjes waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze werken. Wist je bijvoorbeeld dat het tonen van gezichten al een impact heeft op hoe lang mensen stilstaan bij je berichten op LinkedIn?

Al die kennis werd meteen omgezet in een praktijkvoorbeeld waarbij de deelnemers aan de slag gingen met een casus. Ze dachten mee over een campagne waarmee een HR-adviseur gevonden kan worden voor ons kantoor in Antwerpen. Overigens geen fictieve case, want we nemen nog steeds sollicitaties van geïnteresseerden in ontvangst! Parallel aan deze oproep lanceerden we voor de zekerheid toch ook een LinkedIn-campagne om de perfecte match te vinden. Al waarschuwt Kutlu Taskin ons ook: LinkedIn kan een aanvulling vormen op je recruitmentbeleid, maar zonder een strategische HR-aanpak is het weggegooid geld.

Wil je graag zelf een van onze workshops bijwonen? Neem dan hier een kijkje en schrijf je gratis in.

Onze expertise en inzichten
Krijg elke maand nieuwe inzichten in je mailbox.

Contacteer ons

Voor elke
HR-uitdaging een visie en expertise.

Wil je het HR-beleid van je organisatie versterken? Ben je op zoek naar advies bij een specifiek vraagstuk, of wil je de opties bekijken voor aanwerving van een nieuwe medewerker? 

Wij maken graag kennis om te bekijken hoe we u het best kunnen bijstaan.

CTA - contacteer ons

Naam(Vereist)