LinkedIn als booster voor recruitment. Workshop ‘LinkedIn Ads in 1-2-3’

Enkel nog vacatures plaatsen op de website van bijvoorbeeld VDAB volstaat vaak niet meer om gericht op zoek te gaan naar de juiste profielen voor een openstaande functie. Een interessante aanvulling op die aanpak is het plaatsen van advertenties op LinkedIn, een online sociaal media platform waar miljoenen professionals wereldwijd connectie zoeken met elkaar. Op die manier ontstaat een virtuele community van mensen die op ambitieuze manier nadenken over hun carrière. Vaak zijn dat precies de mensen die je wil aantrekken om in je bedrijf te komen werken. Ze zijn bewust bezig met hun loopbaan, worden meestal gedreven door de waarden waar ze belang aan hechten, en ze staan open voor nieuwe opportuniteiten om te leren en door te groeien.
Het platform bepaalt de context
Professionals op LinkedIn zijn daar met drie mogelijke doelen, vertelt Kutlu Taskin. Ten eerste om zich te positioneren op de arbeidsmarkt. Ten tweede kan een persoon of bedrijf mikken op sales en recruitment, waarbij wordt aangezet tot actie. In het eerste geval betekent dat een product of dienst kopen, in het tweede geval solliciteren. Tot slot gaan mensen op het platform op zoek naar inspiratie om hun zelfontplooiing vorm te blijven geven. ‘Van wie kan ik leren?’ en ‘Wiens ideeën prikkelen mij?’ zijn daarbij centrale vragen.
Waarom die achtergrondinformatie zo belangrijk is? Je platform bepaalt de context waarin je boodschap te zien is. Daarom is het belangrijk LinkedIn en zijn bijhorende community van professionals goed te begrijpen voor je ermee aan de slag gaat. Onze deelnemers knikken: dat klinkt logisch.

De vier C’s
Wie is je doelgroep?
Als het gaat om ‘cold’ contacten, moet je hen eerst kennis laten maken met je bedrijf. ‘Warm’ contacten hebben daarentegen al van je gehoord. Bij hen is het vooral zaak hen opnieuw te motiveren om in contact te treden. ‘Hot’ contacten zijn dan weer de ambassadeurs van jouw werk/merk: ze dragen je boodschappen zelf mee uit. Denk daarbij aan huidige medewerkers en fans van je bedrijf.
LinkedIn Campaign Managers
Al die kennis werd meteen omgezet in een praktijkvoorbeeld waarbij de deelnemers aan de slag gingen met een casus. Ze dachten mee over een campagne waarmee een HR-adviseur gevonden kan worden voor ons kantoor in Antwerpen. Overigens geen fictieve case, want we nemen nog steeds sollicitaties van geïnteresseerden in ontvangst! Parallel aan deze oproep lanceerden we voor de zekerheid toch ook een LinkedIn-campagne om de perfecte match te vinden. Al waarschuwt Kutlu Taskin ons ook: LinkedIn kan een aanvulling vormen op je recruitmentbeleid, maar zonder een strategische HR-aanpak is het weggegooid geld.
Wil je graag zelf een van onze workshops bijwonen? Neem dan hier een kijkje en schrijf je gratis in.
-
De arbeidsdeal: een nieuwe weg naar talentontwikkeling in bedrijven31 maart is het D-Day, met de grote D van deadline. Vanaf dan moeten organisaties en bedrijven immers individuele opleidingsplannen op tafel kunnen leggen voor elk van hun medewerkers. Maar hoe ver staan ze daarmee? We nodigden de organisaties uit ons netwerk alvast uit om hen last minute nog wat handvaten te bieden én te wijzen op de opportuniteiten die de opleidingsmaatregelen uit de arbeidsdeal met zich meebrengen.Lees meer
-
Diversiteit en Inclusie in HR. Workshop door Youssef Kobo.We lopen in Vlaanderen ruim twee decennia achter als het op diversiteit en inclusie in bedrijven aankomt, stelt Youssef Kobo. Hoog tijd dus om het debat open te breken, want hoe moeten we met die thema’s aan de slag in HR? Terwijl binnen het management bij veel organisaties druk vergaderd wordt, tekent de Vlaamse traagheid ook de vast te stellen veranderingen op de werkvloer, zegt Kobo. In een workshop gaf hij enkele Limburgse ondernemingen meer inzicht in zijn expertiseveld en een aantal praktische tips. De belangrijkste? Start vandaag!Lees meer
-
Welzijn en veerkracht: soigneer je talentenDe talenten in je organisatie zijn de spil van je business. Het zijn zij die ideeën tot leven wekken, doen wat gedaan moet worden en zo bijdragen aan het behalen van vooropgestelde doelen. Ze zorgen voor een sterke bedrijfscultuur door in onderlinge relaties en in contact met klanten, leveranciers en andere stakeholders hun eigen accenten te leggen. Kortom: je talenten vormen een van de belangrijkste bestaansredenen van je organisatie. Als zij zich goed voelen heeft dat dus niet alleen positieve gevolgen op de werksfeer, maar ook op de prestaties van die organisatie. Daarom is het essentieel dat leidinggevenden investeren in het welzijn en de veerkracht van hun talenten.Lees meer