Nieuwe bedrijfsstrategie? Betrek je HR-afdeling ?
Hr schiet te hulp
Mensen zijn het belangrijkste kapitaal in elk bedrijf. Dan is het niet meer dan logisch dat de afdeling die het dichtst bij dat kapitaal staat, ook een stem krijgt. Human resources beschikt over heel wat inzicht over de skills en het loopbaantraject van alle medewerkers. Hr-teams zijn ook uitstekend op de hoogte van het huidige aanbod en trends op de arbeidsmarkt. Dat laatste komt bijzonder van pas om accurate inschattingen te kunnen maken als er in een bedrijf nieuwe, snel in te zetten skills nodig zijn.
Hulp van interne ambassadeurs
De wil van de CEO is niet langer wet. In een organisatie die drijft op getalenteerde werknemers die zo elders aan de slag zouden kunnen, is het cruciaal om iedereen aan boord te houden en te overtuigen van het achterliggende doel. Het uitrollen van een nieuwe strategie is een veranderingsproces. Daarbij staat de HR- afdeling in nauw contact met alle andere teams en business units.
De belangrijkste schakel? Interne ambassadeurs die de geplande veranderingen mee in gang zetten. Op die manier zet je als bedrijf je nieuwe strategie naadloos over in een trainingsproces van werknemers. Met dat trainingsproces inspireer, activeer en motiveer je je werknemers om de nodige skills te leren. Zowel de organisatie van als de communicatie over die trainingen renderen het best onder de vleugels van je hr-afdeling.
Belang van KPI’s
Ook bij trainingsplannen voor werknemers zijn duidelijke en realistische KPI’s cruciaal. Welke doelstellingen zijn relevant en haalbaar? En hoe worden ze gemeten en opgevolgd? De meeste strategieën falen omdat er onhaalbare, irrelevante en vaak ronduit onmeetbare KPI’s worden opgelegd, zonder rekening te houden met de werkdruk en capaciteit van medewerkers. Ook dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van HR-afdeling. Betrek je hr niét bij het schrijven van je nieuw bedrijfsverhaal met bijbehorende doelstellingen? Dan is je bedrijfsstrategie haast gedoemd om te mislukken. Positief gesteld: er zit meer effect in hr- beleid dan je zou denken. Met een slimme hr-planning vergroot je met relatief weinig moeite de slaagkansen van je bedrijfsstrategie.
-
Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarktJong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?Lees meer
-
Werken als HR Consultant? “De verschillende uitdagingen prikkelen mijn nieuwsgierigheid”Een variëteit aan opdrachten binnen je vakgebied en leerkansen in elke organisatie waar je komt: wat betekent werken als HR Consultant voor onze experten binnen Interim Management? We vroegen het aan Charlotte Van de Voor en aan Mattias Celis, die hen als Senior Consultant Interim Management ondersteunt.Lees meer
-
Modern HR-beleid in schooldirecties: “Meer doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”Verrassende conclusie uit recent wetenschappelijk onderzoek*: ondanks krapte op de arbeidsmarkt en een lerarentekort, doet het onderwijs het beter dan veel andere sectoren wat betreft de verhouding tussen instroom en uitstroom. Een veranderde context dwingt scholen echter om zich anders te structureren, willen ze die ratio ook ten volle kunnen benutten. Dat werpt nieuwe vragen op over een modern HR-beleid in schooldirecties en over wervingsstrategieën. Ook daar moeten nieuwe mogelijkheden verkend worden om relevantie te behouden op de arbeidsmarkt.Lees meer