
Tip1: authenticiteit
Het is belangrijk om er als bedrijf op een authentieke manier uit te springen. Laat bijvoorbeeld aan de kandidaten weten dat ze hun eigen functiebeschrijving mogen schrijven. Of organiseer een rekruterings¬event waardoor kandidaten het solliciteren echt als een beleving kunnen ervaren. Stimuleer kandidaten om zélf na te denken over de invulling van hun potentiële rol en de toegevoegde waarde die zij kunnen realiseren.
Tip2: it’s not all about the money
Als we aan verloning denken, dan gaat het al snel over geld. Toegegeven, geld blijft een belangrijk aspect van een job maar werknemers hechten ook steeds meer belang aan andere soorten ‘verloningen’. De mogelijkheid om thuis te werken, de flexibiliteit, aard van het leiderschap, … worden steeds belangrijker. Zorg voor een salarispakket dat als correct en competitief wordt beschouwd. Besteed daarnaast vooral aandacht aan jobinhoud, autonomie, groeimogelijkheden en coachend leiderschap.
Tip3: betrokkenheid
Maak aan je werknemers duidelijk welke relevante schakel ze zijn om de organisatiedoelen te bereiken. Zorg ervoor dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Medewerkers die oprecht betrokken zijn bij wat je als organisatie doet en wilt, hebben een positief effect op de prestaties van je hele organisatie.
Tip 4: zet in op de trainable gap
Durf te investeren in de groei van kandidaten en huidige werknemers die duidelijk de nodige goesting, gedrevenheid en motivatie bezitten, en veranker ze in jouw bedrijf aan de hand van goed leiderschap, visie, zorg en fun. Je zult snel merken dat deze aanpak de snelste weg naar succes is.
Uiteraard zijn deze tips nog geen garantie op een succesvolle aanwerving, maar als deze zaken al goed zitten ben je al een heel eind verder. Ga jij binnenkort personeel aanwerven of heb je vragen rond rekrutering of talent development? Contacteer ons vrijblijvend en dan bekijken we samen hoe we jouw bedrijf kunnen helpen.