Rekruteren in arbeidsmarkt 4.0
gekomen. Geert Motmans, gedelegeerd bestuurder van full service HR-dienstverlener Motmans & Partners, geeft tips om het juiste talent te vinden én binden aan je bedrijf.

Talent is aan zet. Waar een werkgever vroeger de keuze had tussen vijf goede kandidaten heeft die kandidaat nu de keuze tussen vijf goede bedrijven. “Per 100 werknemers die uitstromen, komen er ook maar 82 nieuwe bij,” vertelt Geert Motmans. Bovendien bepaalt de technologische evolutie steeds meer onze manier van werken en vergroot de vraag naar technische skills. Maar ook soft skills worden belangrijker: “Weerbaarheid, aanpassingsvermogen, empathie … Een job verandert zo snel, dat dat de skills zijn die vandaag het verschil maken.” Werkgevers vissen dus allemaal in dezelfde vijver, er zit te weinig vis op de vijver én de verwachtingen die we stellen aan kandidaten stijgen. Wat moeten bedrijven dan doen om goeie mensen te vinden?
Rekruteren = employer branding
“Eerst en vooral, verzorg je reputatie als werkgever via een stevige employer branding. De kritische zin van jongeren is enorm toegenomen. Milieu, ethiek, maatschappelijke verantwoordelijkheid … al die dingen spelen mee in hun keuze.”
Faster than Real time
Geert raadt ook aan om onmiddellijk en persoonlijk te reageren op een sollicitatie. “We zijn gewend dat alles en iedereen 24/7 bereikbaar is. Dat is de wereld waarin de consument vandaag leeft en jong talent denkt ook zo. Goeie kandidaten zijn gemiddeld slechts tien dagen op zoek. Een weekje wachten om te reageren kan dus nefast zijn.” “Zorg er ook voor dat je vacature geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten én beperk het aantal kliks die nodig zijn om je vacature te vinden en te solliciteren. Per extra klik, haakt immers 7% à 8% van de kandidaten af.” We zijn geëvolueerd van een omroepgeneratie naar een oproepgeneratie. De nieuwste generatie is een lokroepgeneratie. “Wanneer je een interessant aanbod voor me hebt, weet je me wel te vinden, rederenen ze. Daarom moet je, onder andere via social media, je kandidaten actief en gericht benaderen en prikkelen.” Bij Motmans & Partners geloven ze in een omni-channel aanpak. “Zeker voor hogere profielen zien we dat een combinatie met een print advertentie nog steeds het beste werkt.”
hire the will not the skill
“Iedereen is op zoek naar het schaap met vijf poten. Misschien moet je wel tevreden zijn met een schaap met drie poten, dat wel de motivatie, passie en wil heeft om er écht iets van te maken. Je kandidaat heeft bovenal ‘grit’ nodig.”
Geen plug-and-play
Wanneer je dan de juiste kandidaat hebt weten te strikken voor de job, steek dan ook voldoende tijd in het onboarding proces: “Zorg dat je nieuwe mensen goed begeleidt. Maak tijd om verwachtingen duidelijk te maken en je bedrijfscultuur te duiden.”
De juiste match
“Voor ons primeert de juiste match. Snelheid is een must, zolang het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Een foute aanwerving kost negen keer het maandloon. Het is dus altijd cruciaal om de juiste mensen aan boord te halen.”
Heb je vragen over het rekruteren van talent? Contacteer ons dan vrijblijvend.
-
De arbeidsdeal: een nieuwe weg naar talentontwikkeling in bedrijven31 maart is het D-Day, met de grote D van deadline. Vanaf dan moeten organisaties en bedrijven immers individuele opleidingsplannen op tafel kunnen leggen voor elk van hun medewerkers. Maar hoe ver staan ze daarmee? We nodigden de organisaties uit ons netwerk alvast uit om hen last minute nog wat handvaten te bieden én te wijzen op de opportuniteiten die de opleidingsmaatregelen uit de arbeidsdeal met zich meebrengen.Lees meer
-
Diversiteit en Inclusie in HR. Workshop door Youssef Kobo.We lopen in Vlaanderen ruim twee decennia achter als het op diversiteit en inclusie in bedrijven aankomt, stelt Youssef Kobo. Hoog tijd dus om het debat open te breken, want hoe moeten we met die thema’s aan de slag in HR? Terwijl binnen het management bij veel organisaties druk vergaderd wordt, tekent de Vlaamse traagheid ook de vast te stellen veranderingen op de werkvloer, zegt Kobo. In een workshop gaf hij enkele Limburgse ondernemingen meer inzicht in zijn expertiseveld en een aantal praktische tips. De belangrijkste? Start vandaag!Lees meer
-
Welzijn en veerkracht: soigneer je talentenDe talenten in je organisatie zijn de spil van je business. Het zijn zij die ideeën tot leven wekken, doen wat gedaan moet worden en zo bijdragen aan het behalen van vooropgestelde doelen. Ze zorgen voor een sterke bedrijfscultuur door in onderlinge relaties en in contact met klanten, leveranciers en andere stakeholders hun eigen accenten te leggen. Kortom: je talenten vormen een van de belangrijkste bestaansredenen van je organisatie. Als zij zich goed voelen heeft dat dus niet alleen positieve gevolgen op de werksfeer, maar ook op de prestaties van die organisatie. Daarom is het essentieel dat leidinggevenden investeren in het welzijn en de veerkracht van hun talenten.Lees meer