18.december.2019

Rekruteren in arbeidsmarkt 4.0

Steeds meer ondernemers zeggen dat hun groei belemmerd wordt omdat vacatures niet ingevuld geraken. In de arbeidsmarkt 4.0 is rekruteren in een woelige stroomversnelling
gekomen. Geert Motmans, gedelegeerd bestuurder van full service HR-dienstverlener Motmans & Partners, geeft tips om het juiste talent te vinden én binden aan je bedrijf.

Talent is aan zet. Waar een werkgever vroeger de keuze had tussen vijf goede kandidaten heeft die kandidaat nu de keuze tussen vijf goede bedrijven. “Per 100 werknemers die uitstromen, komen er ook maar 82 nieuwe bij,” vertelt Geert Motmans. Bovendien bepaalt de technologische evolutie steeds meer onze manier van werken en vergroot de vraag naar technische skills. Maar ook soft skills worden belangrijker: “Weerbaarheid, aanpassingsvermogen, empathie … Een job verandert zo snel, dat dat de skills zijn die vandaag het verschil maken.” Werkgevers vissen dus allemaal in dezelfde vijver, er zit te weinig vis op de vijver én de verwachtingen die we stellen aan kandidaten stijgen. Wat moeten bedrijven dan doen om goeie mensen te vinden?

Rekruteren = employer branding

“Eerst en vooral, verzorg je reputatie als werkgever via een stevige employer branding. De kritische zin van jongeren is enorm toegenomen. Milieu, ethiek, maatschappelijke verantwoordelijkheid … al die dingen spelen mee in hun keuze.”

Faster than Real time

Geert raadt ook aan om onmiddellijk en persoonlijk te reageren op een sollicitatie. “We zijn gewend dat alles en iedereen 24/7 bereikbaar is. Dat is de wereld waarin de consument vandaag leeft en jong talent denkt ook zo. Goeie kandidaten zijn gemiddeld slechts tien dagen op zoek. Een weekje wachten om te reageren kan dus nefast zijn.” “Zorg er ook voor dat je vacature geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten én beperk het aantal kliks die nodig zijn om je vacature te vinden en te solliciteren. Per extra klik, haakt immers 7% à 8% van de kandidaten af.” We zijn geëvolueerd van een omroepgeneratie naar een oproepgeneratie. De nieuwste generatie is een lokroepgeneratie. “Wanneer je een interessant aanbod voor me hebt, weet je me wel te vinden, rederenen ze. Daarom moet je, onder andere via social media, je kandidaten actief en gericht benaderen en prikkelen.” Bij Motmans & Partners geloven ze in een omni-channel aanpak. “Zeker voor hogere profielen zien we dat een combinatie met een print advertentie nog steeds het beste werkt.”

hire the will not the skill

“Iedereen is op zoek naar het schaap met vijf poten. Misschien moet je wel tevreden zijn met een schaap met drie poten, dat wel de motivatie, passie en wil heeft om er écht iets van te maken. Je kandidaat heeft bovenal ‘grit’ nodig.”

Geen plug-and-play

Wanneer je dan de juiste kandidaat hebt weten te strikken voor de job, steek dan ook voldoende tijd in het onboarding proces: “Zorg dat je nieuwe mensen goed begeleidt. Maak tijd om verwachtingen duidelijk te maken en je bedrijfscultuur te duiden.”

De juiste match

“Voor ons primeert de juiste match. Snelheid is een must, zolang het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Een foute aanwerving kost negen keer het maandloon. Het is dus altijd cruciaal om de juiste mensen aan boord te halen.”

Heb je vragen over het rekruteren van talent? Contacteer ons dan vrijblijvend.

© Motmans & Partners 2020