Rekruteren in de havensector, zoektocht naar getalenteerde medewerkers
Euroports is een internationaal havenbedrijf dat globale maritieme supply-chain oplossingen aanbiedt. Wij laden en lossen schepen, enz. “Zowel in Vlaanderen als Wallonië beschikken we over een aantal terminals. Elk met een eigen specificiteit wat betreft aangevoerde goederen. In België doen we een beroep op circa 220 bedienden, aangevuld met ongeveer 250 vaste havenarbeiders en een pool van ‘losse’ havenarbeiders”, vertelt hr-director Goedroen Osaer.
Motmans & Partners is een hr-dienstverlener met kantoren in Hasselt, Herentals, Lommel Antwerpen. “Onze meerwaarde steunt op drie pijlers. In de eerste plaats zijn we actief in vaste werving en selectie met de focus op hoger opgeleiden en gespecialiseerde profielen. We zijn een generalistische speler in diverse sectoren van de haven tot een productiecontext”, vertelt partner Eric Meyers. “Daarnaast profileren we ons met tijdelijke opdrachten bij klanten met de nadruk op hr-profielen. Ten slotte is Motmans & Partners een hr-adviseur in het kader van onder meer talentontwikkeling, maar wij adviseren net zo goed ook over successieplanning of opvolging.”
Rekruteren in de havensector
De eerste samenwerking tussen Euroports en Motmans & Partners dateert van anderhalf jaar geleden. “We zochten een medewerker voor het business development team en de voorkeur ging uit naar iemand met ervaring in de maritieme/logistieke sector. Motmans & Partners is thuis in deze wereld en met Eric hadden we een gesprekspartner met heel wat ervaring in de maritieme sector, die perfect begreep welk profiel we nodig hadden”, blikt Goedroen Osaer terug.
“Om succesvol te zijn in onze branche komt het er vooral op aan om exact te weten wat de activiteiten en de cultuur van de klant zijn”, pikt Eric Meyers in. “Op die manier kan je meebouwen aan het profiel waar de klant naar zoekt. Wij bewandelen daarbij steeds meerdere pistes om het succes te maximaliseren. Onze toegevoegde waarde zit zowel in het advies als het selectietraject.” Daarboven volgen wij steevast de richtlijnen van Federgon naar aanleiding van het verkregen kwaliteitslabel.
Eric Meyers stipt een nieuwe hr-tendens aan. “We groeien uit tot een carrièrepartner waarbij jobmarketing steeds belangrijker wordt. Dat vergt tijd en investeringen. Bedrijven stappen af van een vooraf bepaald stramien waarin een kandidaat moet passen. Vaak evolueert een profiel op basis van nieuwe inzichten en mogelijkheden. Als hr-partner is het onze taak om hierover in dialoog te gaan met de klant en te zoeken naar een chemie.”
Goedroen Osaer: “Wat ons vooral charmeerde bij Motmans & Partners was de uitgebreide en gedetailleerde briefing over de kandidaten, in combinatie met hun snelle manier van handelen. Dat was voor ons voldoende om een nieuwe opdracht naar een salesprofiel, terug uit te besteden aan Motmans & Partners.
Heb jij vragen over onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Bron: Sterck Antwerpen
-
Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarktJong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?Lees meer
-
Werken als HR Consultant? “De verschillende uitdagingen prikkelen mijn nieuwsgierigheid”Een variëteit aan opdrachten binnen je vakgebied en leerkansen in elke organisatie waar je komt: wat betekent werken als HR Consultant voor onze experten binnen Interim Management? We vroegen het aan Charlotte Van de Voor en aan Mattias Celis, die hen als Senior Consultant Interim Management ondersteunt.Lees meer
-
Modern HR-beleid in schooldirecties: “Meer doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”Verrassende conclusie uit recent wetenschappelijk onderzoek*: ondanks krapte op de arbeidsmarkt en een lerarentekort, doet het onderwijs het beter dan veel andere sectoren wat betreft de verhouding tussen instroom en uitstroom. Een veranderde context dwingt scholen echter om zich anders te structureren, willen ze die ratio ook ten volle kunnen benutten. Dat werpt nieuwe vragen op over een modern HR-beleid in schooldirecties en over wervingsstrategieën. Ook daar moeten nieuwe mogelijkheden verkend worden om relevantie te behouden op de arbeidsmarkt.Lees meer