04.april.2023

Van milieu tot mensen: duurzaamheid in je werk-klimaat

Duurzaamheid. Het woord omvat een groot idee en prijkt almaar vaker op de website van organisaties. Dankzij aandacht voor ons klimaat bouwen die naar eigen zeggen aan een groene(re) toekomst. Een nobel doel, maar praatjes vullen geen gaatjes: wie impact wil creëren moet aan de duurzaamheidsparagraaf op zijn website acties koppelen. Alleen zo behoud je als bedrijf geloofwaardigheid. Dat is ook voor je bestaande en toekomstige medewerkers van cruciaal belang.

Een bedrijfswagen, aantrekkelijk salaris en royaal aantal vakantiedagen. Voor velen elementen die kunnen overtuigen bij een jobkeuze. Bij de jongere generaties die de arbeidsmarkt betreden, valt echter ook iets anders op: meer dan hun (groot)ouders hechten ze belang aan de waarden van de organisatie waarvoor ze werken. Dat komt omdat ze zich willen kunnen identificeren met hun werkplek. Hoeveel vegetariërs ken je bijvoorbeeld die slager zijn?

Duurzaamheid is een van de waarden die heel wat jongeren hoog in het vaandel dragen. Het is zeer aannemelijk dat de klimaatspijbelaars van enkele jaren geleden nu op zoek gaan naar een werkplek waar er aandacht is voor onze ecologische voetafdruk. Voor andere waarden geldt hetzelfde: iemand met oog voor maatschappelijke thema’s wil aan de slag in een organisatie die bijdraagt aan sociale cohesie. Wie waarde hecht aan economische vooruitgang, vindt het belangrijk dat het bedrijf waarvoor hij werkt datzelfde doel nastreeft.

HR tegen hypocrisie

Voor je bedrijf is het nefast waarden te prediken als je die niet doortrekt naar je dagelijkse werking. Zeker voor het behoud van huidige en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Duurzaamheid is geen hype waarop bedrijven kunnen meesurfen zonder verdere inspanningen te leveren, want medewerkers achterhalen die hypocrisie vlug. Beter is om aan de waarden van je bedrijf een HR-beleid te koppelen. Welke concrete acties onderneem je om je doelen te behalen? Zitten die verweven in je dagelijkse werking en interne communicatie? Door er actief op in te zetten maak je van je waarden een fundament om op voort te bouwen. Zo vormen ze geen façade van loze beloften en valse verwachtingen die medewerkers uiteindelijk doet opstappen.

Wegwerprelaties slecht voor werkmilieu

Ook in rekrutering is duurzaamheid belangrijk, zij het in een andere definitie. De keuze voor medewerkers waarmee je langdurig kan samenwerken – mensen met hetzelfde waardepatroon als je organisatie – heeft enkel positieve impact. Door een goede matching kan je iets op- en uitbouwen. Je kan ergens voor staan, met de hand op het hart. Goed voor het werk-klimaat!

Deze tekst verscheen ook in Bedrijvig Limburg, het magazine van VOKA.

Gerelateerde artikels Terug naar overzicht
© Motmans & Partners 2023

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.