Een bedrijfswagen, aantrekkelijk salaris en royaal aantal vakantiedagen. Voor velen elementen die kunnen overtuigen bij een jobkeuze. Bij de jongere generaties die de arbeidsmarkt betreden, valt echter ook iets anders op: meer dan hun (groot)ouders hechten ze belang aan de waarden van de organisatie waarvoor ze werken. Dat komt omdat ze zich willen kunnen identificeren met hun werkplek. Hoeveel vegetariërs ken je bijvoorbeeld die slager zijn?
Duurzaamheid is een van de waarden die heel wat jongeren hoog in het vaandel dragen. Het is zeer aannemelijk dat de klimaatspijbelaars van enkele jaren geleden nu op zoek gaan naar een werkplek waar er aandacht is voor onze ecologische voetafdruk. Voor andere waarden geldt hetzelfde: iemand met oog voor maatschappelijke thema’s wil aan de slag in een organisatie die bijdraagt aan sociale cohesie. Wie waarde hecht aan economische vooruitgang, vindt het belangrijk dat het bedrijf waarvoor hij werkt datzelfde doel nastreeft.
HR tegen hypocrisie
Voor je bedrijf is het nefast waarden te prediken als je die niet doortrekt naar je dagelijkse werking. Zeker voor het behoud van huidige en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Duurzaamheid is geen hype waarop bedrijven kunnen meesurfen zonder verdere inspanningen te leveren, want medewerkers achterhalen die hypocrisie vlug. Beter is om aan de waarden van je bedrijf een HR-beleid te koppelen. Welke concrete acties onderneem je om je doelen te behalen? Zitten die verweven in je dagelijkse werking en interne communicatie? Door er actief op in te zetten maak je van je waarden een fundament om op voort te bouwen. Zo vormen ze geen façade van loze beloften en valse verwachtingen die medewerkers uiteindelijk doet opstappen.
Wegwerprelaties slecht voor werkmilieu
Ook in rekrutering is duurzaamheid belangrijk, zij het in een andere definitie. De keuze voor medewerkers waarmee je langdurig kan samenwerken – mensen met hetzelfde waardepatroon als je organisatie – heeft enkel positieve impact. Door een goede matching kan je iets op- en uitbouwen. Je kan ergens voor staan, met de hand op het hart. Goed voor het werk-klimaat!
Deze tekst verscheen ook in Bedrijvig Limburg, het magazine van VOKA.