12.augustus.2024

Generatie Z als katalysator voor innovatie op de arbeidsmarkt

Jong geweld betreedt voortdurend de arbeidsmarkt. Daardoor ontstaat op de werkvloer een interessante mix tussen generaties. Voor sommigen roept dat meteen het schrikbeeld op van miscommunicatie en kleine frustraties. Voor de meeste bedrijven is het echter een kans om een nieuwe visie en moderne competenties in huis te halen. Alleen: waarnaar is de nieuwe generatie Z op zoek, en hoe kan je als bedrijf aan hun noden tegemoetkomen?

Nieuwe generatie, nieuwe talenten

Gebrek aan ervaring, jong en onbezonnen… Of betekent jeugd in de organisatie toch eerder een onbevlekte kijk op de sector, ongebreideld enthousiasme en een nieuwe energie? De aanstormende generatie geboren tussen 1997 en 2012 heeft heel wat te bieden, ook aan gevestigde bedrijven.

De toekomst is digitaal

Generatie Z groeide bijvoorbeeld op in een digitale wereld. Met een fax werken loopt daardoor misschien wat moeilijker, maar door haar vertrouwdheid met technologie heeft deze generatie wel een kleine voorsprong om nieuwe software onder de knie te krijgen. Dat jongeren zo bedreven zijn in het gebruik van de nieuwste tools en platformen kan bedrijven helpen om vlotter te innoveren en competitief te blijven. De digitalisering lijkt zich immers steeds op nieuwe manieren door te zetten, onder meer via toepassingen op basis van AI.

Flexibel van lichaam en geest

Daarnaast heeft deze generatie geleerd om snel te schakelen en zich aan te passen aan veranderingen. In de wereld waarin ze opgroeiden, is alles namelijk hyperverbonden: wereldwijd worden per seconde talloze stukjes informatie uitgewisseld die elkaar beïnvloeden en met de afgelopen pandemie nog in het achterhoofd kunnen we stellen dat de flexibiliteit en veerkracht van Gen Z ook al op de proef werd gesteld. Die kwaliteiten zijn cruciaal in een dynamische en soms onvoorspelbare markt.

De kernwaarden van Generatie Z op de arbeidsmarkt

Niet alleen de troeven van een jonge generatie werkkrachten beïnvloeden de arbeidsmarkt. Wat misschien nog belangrijker is, zijn hun verwachtingen en eisen wanneer ze aan de slag gaan binnen hun vakgebied. Talent is immers aan zet en dat daagt de rekruteringsaanpak en het HR-beleid van elke organisatie uit.

Betekenis creëren >>> werken

Werk is niet enkel een manier om geld te verdienen; het moet ook zinvol zijn: die gedachte lijkt bij jongere generaties steeds meer te gaan doorwegen. Ze willen bijdragen aan een groter geheel en voelen zich daardoor ook aangetrokken tot bedrijven met een sterke missie en visie. Daarbij is het van belang dat bedrijven transparant en authentiek communiceren. Gen Z hecht veel waarde aan echtheid en prikt gemakkelijk door marketingtrucs heen. De tijd van een waardepropositie op papier is met andere woorden passé: aan een visie moeten ook daden gekoppeld worden. Daar kijkt deze nieuwe generatie kritisch op toe.

Want ook al beschouwen jongeren zichzelf niet langer als louter bakker, jurist of business consultant: hun job vormt een van de lagen van hun identiteit en daaraan is hun werkgever onlosmakelijk verbonden. Wie start op de arbeidsmarkt wil daar toch een beetje trots op kunnen zijn bij vrienden en familie, natuurlijk.

Voor wat hoort wat

Door individualisering op verschillende vlakken zijn jongere generaties niet enkel wendbaar, maar verwachten ze verder ook een stukje flexibiliteit in ruil. Soepele werkroosters en thuiswerk zijn in een stroomversnelling genormaliseerd afgelopen jaren. Die zetten Gen Z graag in ten voordele van een balans tussen werk en privé, zeker met oog op een online werkomgeving. Een HR-beleid waarin ruimte is om die balans vorm te geven op verschillende manieren kan een extra reden zijn waarom jongeren kiezen voor een bepaald bedrijf.

Aanvullend scoren bedrijven hoger wanneer ze al voorzien zijn op die manier van werken. Enkel wanneer er al een werkwijze bestaat en de nodige tools geïmplementeerd zijn, kan die flexibiliteit ook zonder productiviteit in de weg te staan.

Leerkansen en dynamiek

Generatie Z is daarenboven hongerig naar persoonlijke groei. Ze zoekt actief naar kansen om nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen en zichzelf te ontwikkelen. Bedrijven die investeren in training en ontwikkeling, zowel op professioneel als persoonlijk vlak, zullen deze generatie beter kunnen aantrekken en behouden. Dat begint al bij een sterke onboarding, waarin jongeren kunnen rekenen op regelmatige feedback en evaluatiemomenten. Bereikbare en aanspreekbare leidinggevenden of ervaren medewerkers als mentor kunnen hen voor de rest begeleiden.

De nieuwe kansen die Gen Z biedt, zijn uiteraard niet uitsluitend aan hen besteed. Net zo min levert een aanpak met aandacht voor de nieuwe generatie echter louter voor hen extra overtuigingsfactoren op. De trends die we zien opduiken bij jongeren, stellen we immers ook steeds vaker vast bij andere generaties. Een HR-beleid dat mee evolueert, betekent kortom dat je als organisatie dynamisch en wendbaar kan blijven, en bijgevolg relevant in je markt.

Gerelateerde artikels Terug naar overzicht
© Motmans & Partners 2024

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.