
Voor haar doctoraat onderzocht Laura Hoekx 4 jaar lang de emoties die een rol spelen in familiebedrijven met een bijzondere focus op emotionele dissonantie en de gevolgen hiervan op de organisatie. We spreken van emotionele dissonantie wanneer we de emoties die we echt voelen gaan onderdrukken en andere emoties gaan ‘faken’. Een voorbeeld hiervan is doen alsof je blij bent met een beslissing terwijl je er helemaal niet achter staat. Er werd gekeken naar de factoren die ervoor zorgen dat er bij het ene familiebedrijf meer emotionele dissonantie is dan bij het andere en wat de gevolgen hiervan zijn op de werking van de organisatie. Hiervoor onderzocht Laura het topmanagement (CEO en managers die rechtstreeks aan de CEO rapporteren) van familiebedrijven.
Uit de resultaten bleek onder andere dat de familie binnen het familiebedrijf een grote invloed heeft op de emotionele dissonantie. Hoe beter de familieleden geïntegreerd zijn in het bedrijf, hoe kleiner de emotionele dissonantie binnen het familiebedrijf. Duidelijke richtlijnen en toegangsregels voor familieleden die in het bedrijf stappen, hebben hier ook een invloed op.
Wat niet werd onderzocht tijdens deze studie of in andere studies, is het effect van die emotionele dissonantie op het engagement of welzijn van de werknemers van familiebedrijven. En net om die reden kregen we van VLAIO een innovatiemandaat om dit te onderzoeken en de applicatie te ontwikkelen.
Concreet gaan we gedurende een periode van 1 jaar onderzoek verrichten naar de effecten van de unieke emotionele dynamieken waardoor familiebedrijven gekenmerkt worden op het engagement van hun werknemers. In een eerste fase zal er onderzoek worden gedaan naar parameters die het engagement en welzijn van werknemers bepalen. Wat bepaalt wanneer werknemers van familiebedrijven geëngageerd zijn en wanneer niet.
In een tweede fase wordt de applicatie ontwikkeld. Hiervoor werken we samen met Hogeschool PXL. Deze hogeschool heeft immers veel ervaring in het opzetten van dergelijke applicaties. De ruwe versie van de app zal vervolgens getest worden door een aantal familiebedrijven van verschillende grootten en uit diverse sectoren. We konden al rekenen op veel interesse van familiebedrijven die hieraan willen meewerken. Zij zullen de app introduceren bij hun werknemers zodat de gebruiksvriendelijkheid kan worden getest. Zodra we feedback hebben gekregen van de testgroepen en deze in de app is geïmplementeerd, kunnen we spreken van een finale app. Eens de app er is, kunnen familiebedrijven instappen in een traject samen met Motmans & Partners. Aan de hand van de app zullen er tijdens zo’n traject periodieke metingen worden gedaan bij werknemers en zal Motmans & Partners samen met het familiebedrijf een plan opstellen om deze problemen aan te pakken.
Wil je graag meer informatie over de app? Neem dan contact met ons op.