
Do: intake
Van een tijdelijke hr-medewerkerl mag u verwachten dat hij/zij u helpt bij het scherp stellen van de inhoud van de tijdelijke opdracht, objectieven en prioriteiten mee vastlegt, een realistisch tijdsschema voorop stelt en een correct beeld meegeeft van het budget.
Don’t: de hele markt inschakelen
Te veel bureau’s ‘vissen in dezelfde vijver’. Het resulteert tot meerdere tientallen cv’s op uw bureau, inclusief die van nauwelijks geschikte kandidaten, en uw selectie lijkt meer op een gokspel.
Do: professionele selectie
Een consultant of recruiter is best geschikt om tot een ‘shortlist’ te komen op basis van interview, referenties en eventueel persoonlijkheidsvragenlijst. Interview met de klant, idealiter met de consultant erbij, maakt het proces compleet.
Do: transparantie
Communiceer intern zo transparant mogelijk over het inschakelen van een tijdelijke hr-medewerker of interim manager. Dit vergemakkelijkt een vlotte opstart, het neemt vraagtekens en mogelijke onzekerheden weg bij de vaste medewerkers.
Don’t: kiezen voor de goedkoopste
Een professionele consultant is best geplaatst om te adviseren over wat een realistische prijsvork is voor een specifieke opdracht. Parameters die hierbij spelen zijn ervaringsniveau, inhoud van de opdracht, duurtijd en tijdsbesteding, de marktsituatie, … .
Do: sluitende overeenkomst
Een volledige dienstverleningsovereenkomst blijft een belangrijk aandachtspunt en dient duidelijkheid te verschaffen over onder andere prijs en eventuele andere kosten, tijdsduur en afspraken rond opzeg, de te leveren diensten, statuut van de tijdelijke medewerker, aansprakelijkheid, confidentialiteit, … .
Zit u nog met vragen over het al dan niet aanwerven van een tijdelijke hr-medewerker? Neem dan zeker contact op met Geert Hendrickx (geert.hendrickx@motmansenpartners.be).