02.februari.2024

Zo Is Het Bij Motmans: Yasmine Van Onckelen

We verwelkomen bij Motmans & Partners jaarlijks heel wat nieuw talent. Een tijd geleden plaatsten we een aantal nieuwe aanwinsten voor de camera om te polsen naar hun passie voor HR, hun drive en discipline binnen hun vak en hun doelen bij Motmans. Yasmine Van Onckelen uit team Recruitment & Selectie beet de spits af: “Ik ben zo zenuwachtig. Zet mij voor een volle zaal, dat gaat vanzelf, maar dit is anders”.

Hoe zou je jezelf omschrijven aan anderen, Yasmine?

Ik ben een echt mensenmens. Dat is iets wat ik zowel in mijn privéleven als in mijn job ervaar. Ik ga op zoek naar diepgaande contacten. Ook in mijn vriendenkring merk ik dat: wij zijn allemaal mensenmensen. Wie me omringt, zijn vaak mensen die vanuit een bepaalde betrokkenheid en verbinding contact leggen met elkaar.

Dat trekt zich ook door naar mijn job. Ik ben oprecht begaan met de mensen waarmee ik in contact sta. En ik ben oprecht begaan om te zorgen dat iedereen krijgt wat hij nodig heeft om werkgeluk te vinden in het dagelijks leven. Iemand is meer dan een cv of competenties, zeg maar. Er zit een hele persoon achter. En ik vind het heel leuk en leerrijk om te gaan zoeken naar die persoon.

Is dat ook waarom je koos voor een job in HR?

In mijn jonge jaren heb ik heel erg lang gewerkt voor een internationaal tax-departement. Dus alles wat internationale belastingen zijn voor expats. Een heel andere sector, heel cijfermatig. Intussen deed ik nog een studie in marketing en communicatie. Op zich vond ik dat erg interessante materie, maar ik miste diepgang.

Toen ik een periode thuis was om voor mijn twee jonge kindjes te zorgen had ik tijd om stil te staan bij mijn carrière: wat wil ik naar de toekomst toe? Eerst trok ik naar de interimsector, waar ik tweeënhalf jaar gewerkt heb. Ik haalde zoveel energie en voldoening uit die job! Dat was fantastisch.

Zoals mijn vorige manager ook zei, was het een natuurlijk proces om door te gooien naar Motmans & Partners. Hier kan ik echt op zoektocht gaan naar wat mijn klant wil en wat zijn noden zijn. Ik heb de tijd om beide partijen – organisatie en kandidaat – op een diepgaande manier te leren kennen. Dat geeft mij veel meer ruimte om een perfecte match te voorzien.

Hoe ervaar je Motmans & Partners als organisatie zelf?

Ik vind het heel mooi om te zien hoe Motmans zich niet beperkt tot enkel en alleen het rekruteringsproces. Wij gaan veel verder dan enkel en alleen een kandidaat en een klant. We hebben een heel dienstenpakket, met onder meer onze Assessment & Development Centers, loopbaanbegeleiding, maar ook de begeleiding van familiale ondernemingen.

Hoe ga je zelf te werk als recruiter?

Als een bedrijf toekomstgericht wil groeien of tijdelijk veel veranderingen ondergaat, dan is het heel belangrijk dat we daar iemand plaatsen die mee kan met die groei.

Het is ook belangrijk om de mensen binnen de organisatie persoonlijk te leren kennen. Zo komen we te weten wat voor management er is en op welke manier zij zullen omgaan met hun medewerker. Voor de kandidaat kunnen we zo een heel mooi beeld schetsen van de omgeving waarin ze terechtkomen.

Je werkt nu al een tijdje bij Motmans. Zijn er opdrachten die je bijblijven?

De allereerste procedure die ik kreeg, was een procedure die toch al wel enige tijd liep. De vacature bleek zeer moeilijk in te vullen op basis van kennis en er waren veel vereisten. Daardoor duurde de aanwervingsperiode iets langer dan we van Motmans & Partners gewoon zijn.

Ik ben toen langsgegaan bij de klant en in gesprek gegaan om te laten zien dat ik echt betrokken ben bij de procedure. Dat ik er echt met vernieuwde energie en een vernieuwde blik naar kijk en mee aan de slag ga. Het is ook gelukt om die relatie weer helemaal op een positieve manier te benaderen. Ook nu heb ik een heel goed contact met die klant en heb ik een kandidaat die in de laatste fase van zijn procedure zit.

Ik ga dat nooit vergeten, gewoon omdat dat is waarvoor ik het doe: de relatie met de klant en aantonen: Wij zijn echt betrokken bij uw zaak. Wij gaan niet zomaar op zoek naar de eerste, de beste kandidaat. Wij zijn betrokken, wij denken met u mee, wij gaan ruimer kijken. Het is een moeilijk invulbare procedure, maar dat zal me er zeker niet van weerhouden om er al mijn energie in te stoppen en er met heel veel plezier mijn tanden in te zetten om tot een goed resultaat te komen.

Wat wil je graag nog leren hier?

Ik leer eigenlijk elke dag van mijn collega’s. Elk van ons heeft een andere specialiteit en een andere persoonlijkheid. Daardoor vullen we elkaar erg goed aan. Het was ook heel fijn dat ze mij meegenomen hebben in hun procedures toen ik hier begon te werken.

Het was heel fijn om hun gesprekken te kunnen bijwonen. Zo kon ik zien hoe zij dingen aanpakken en nagaan wat ik daaruit kon meenemen in mijn gesprekken met kandidaten dat bij mezelf past.

Heb je jezelf ook al doelen gesteld bij Motmans?

Wij hebben op kantoor een belletje liggen, een koebelletje is het zelfs. Telkens wanneer we een vacature invullen, rinkelen wij daar letterlijk mee. Dat is echt mijn eerstvolgende doel: met dat belletje kunnen rinkelen, een vacature succesvol invullen binnen te halen en dat vieren met mijn collega’s. Dat is elke keer wel een klein moment dat we met elkaar delen en delen in elkaars succes.

Gerelateerde artikels Terug naar overzicht
© Motmans & Partners 2024

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.