10.oktober.2019

“Mentoren leerden ons onze stoute schoenen aan te trekken”

Hoe vertaal je een revolutionair idee binnen de menselijke non-profitsector naar een solide case binnen de soms harde zakenwereld? Op een klein anderhalf jaar tijd leerden Jo De Clercq en zijn collega Heidi Van Campenhout van Attractive2Wear in sneltempo de moeilijke knepen van het ondernemerschap. Daarbij kregen ze de hulp van twee ervaren mentoren via Motmans & Partners. “Deze samenwerking heeft ons jaren tijd doen winnen. En dat allemaal dankzij één dag waarop alles gewoon in zijn plooi viel.”

Happy Aging Day 2018, nu bijna een jaar geleden, vertelt Jeroen Smeulders, Manager New Business bij Motmans & Partners. Tal van innovatieve spelers kwamen samen om hun visie op de gezondheidszorg van morgen uit de doeken te doen. Als structurele partner van Happy Aging reikte Motmans & Partners  een speciale prijs uit voor één project dat er helemaal uitspringt: twee ervaren mentoren met jarenlange expertise en een netwerk om u tegen te zeggen.

Van fulltime zorg naar ondernemerschap

Winnaar van de Motmans & Partners Award én van de grote publieksprijs die dag? Attractive2Wear. Twee kinesitherapeuten met een voltijdse dagjob in de zorgsector, maar aan het begin van hun leven als ondernemer. Hun doel: het leven van zwaar zorgbehoevende personen en hun zorgverleners enorm verlichten. Hun innovatieve concept: de eigen kledij van de zorgvrager op zo’n manier aanpassen dat hij niet acht, maar slechts één keer moet omgedraaid worden in zijn bed tijdens de zorgverlening.”

“Waardigheid teruggeven aan de zorgsector”

Jo De Clercq, al 17 jaar kinesitherapeut in woonzorgcentrum De Wingerd in Leuven, legt uit waarom er vandaag meer dan ooit nood is aan dergelijke oplossing. “We leven alsmaar langer. Maar zorg krijgen, is voor oudere personen die slecht ter been zijn of voor mensen met een bepaalde aandoening zoals dementie, een negatieve beleving geworden.” “Mensen uitkleden, verschonen, wassen en weer aankleden vergt enorm veel fysieke kracht van zowel zorgverlener als zorgbehoevende. En het voelt ook gewoon zeer ongemakkelijk voor die laatste. Op die manier willen we zoveel mogelijk waardigheid en aantrekkingskracht teruggeven aan de zorgsector.”

Grote potentiële markt…

En zo werd Attractive2Wear geboren. Samen met collega-kinesitherapeut Heidi Van Campenhout probeert Jo momenteel een zo groot mogelijke markt aan te boren met hun concept. “Niet alleen woonzorgcentra kampen met deze problematiek, maar ook ziekenhuizen of mensen die thuiszorg krijgen”, geeft Jo De Clercq aan. “Binnen de sector was iedereen meteen dolenthousiast.”

…maar moeilijke start

“Toch waren de investeerders niet meteen mee. Iedereen bleef het maar hebben over structuur, marges enzovoort. Dingen die wij nog niet konden bieden. Daarom waren we extra verrast om twee belangrijke prijzen te winnen tijdens de Happy Aging Day vorig jaar.” “Het opende een pak deuren voor ons. We kwamen ook in contact met innovatieplatformen zoals In4Care, dat ons de kans gaf om ons concept voor te stellen aan potentiële partners. Maar vooral: we kregen twee sterke mentoren door Motmans & Partners toegewezen. Het waren zij die ons project pas echt vleugels gaven.”

“Mentoren betekenden enorm boost”

Voordat de mentoren in beeld kwamen, hadden Jo en Heidi al een sterke basis gevormd voor hun project. Op vlak van productie startten we een eerste belangrijke samenwerking met het stikatelier van maatwerkbedrijf Bewel in Hasselt op. Zij zorgden zowel voor de textielaanpassingen als het uitsturen van de afgewerkte kledij.”

“Maar de samenwerking met de mentor bracht alles in een serieuze stroomversnelling. Ik kon me tot op dat moment enkel beroepen op mijn eigen netwerk binnen de zorgsector. In de logistiek of business development had ik echter geen ervaring. De mentoren gebruikten hun succesvolle ervaring uit het verleden en de vele contacten binnen de commerciële en logistieke sector om ons een boost te geven nét waar we het nodig hadden.”

“Op korte tijd hebben we enorm grote stappen gezet: op vlak van logistiek, servicekosten, maar ook vlak van prioriteiten kiezen. Zij leerden ons qua marktbenadering en logistiek focussen op de belangrijkste doelen, delegeren waar nodig en lieten de juiste mensen luisteren naar ons verhaal. Maar vooral: de mentoren zijn een geweldig klankbord geweest voor ons. Ook vandaag nog. Ze bekijken alles mee van bovenaf, zien de potentiële gevaren op tijd, sturen bij, maar geven ons tegelijkertijd ook vertrouwen door te zeggen dat we goed bezig zijn.”

“Massa’s kostbare tijd gewonnen”

Bijna een jaar later zijn we nu. Wat hebben Jo en zijn collega Heidi opgestoken van hun mentoren? “We zijn op korte tijd ondernemers geworden, maar op een atypische manier. Op een latere leeftijd, vanuit de non-profitsector bovendien. Maar op even korte tijd hebben we veel belangrijke lessen geleerd. Lessen die andere ondernemers misschien pas na vijf jaar leren.”

“Persoonlijk mag ik zeggen dat ze ons geleerd hebben om af en toe onze stoute schoenen aan te trekken. Want als jij het niet doet, doet iemand anders het misschien. Zo kwamen ze bijvoorbeeld met het idee om ons te richten op de thuisverplegingszorg en zijn de eerste stappen gezet met het Wit-Gele Kruis Limburg. Intussen hebben we ook de lokale politiek kunnen warm maken voor ons project en wil de stad Leuven ons ondersteunen om ons idee in de kijker te helpen zetten. Binnenkort krijgen we een plaats in de pop-upstore van ‘People made, echt waar’ in hartje Leuven.”

“Samengevat, dankzij het programma Mentor55+ zijn we erin geslaagd om op een jaar tijd grootse dingen te verwezenlijken. En zo is de cirkel mooi rond. Motmans & Partners noemt zijn mentoren altijd het grijze goud. Deze samenwerking is een toonvoorbeeld van een positieve bijdrage van ervaringsdeskundigen met jarenlang opgebouwd talent aan de zorgsector in een grijzer wordende samenleving. De persoon met een zorgbehoevendheid leidt daardoor een comfortabeler leven én de zorgverlener blijft langer en gelukkiger aan het werk. En wij als groeiende ondernemers worden geïnspireerd en ondersteund om in onze passie de dingen met het nodige inzicht en vanaf de eerste keer goed te doen!”

Happy Aging Day 2019

Voor Attractive2Wear betekende Happy Aging Day vorig jaar een heuse kickstart voor de vermarkting van hun project. Ook dit jaar komen in Hasselt tal van innovatieve bedrijven samen om de ouderen van morgen en zorgbehoevenden in het algemeen te helpen ondersteunen. Afspraak op 17 oktober op de campus van de Universiteit Hasselt. Meer info over het programma vind je op hier.

Mentor 55+

Motmans & Partners biedt groeiende ondernemers ondersteuning via ervaringsdeskundigen met meer dan 30 jaren ondernemers- en/of managementervaring uit alle denkbare sectoren. Voor meer informatie over dit aanbod kan u contact opnemen met Jeroen Smeulders, Manager New Business bij Motmans & Partners of via deze link.

Gerelateerde artikels Terug naar overzicht
© Motmans & Partners 2019