Interim Management voor bedrijven: “Capaciteit en expertise zorgen voor flexibiliteit”

In organisaties ontstaat soms de nood om tijdelijk externe expertise in te winnen. Dat kan zijn om specifieke projecten te ondersteunen, herstructureringen te begeleiden of om een tijdelijk verhoogde werkdruk of uitval van een teamlid op te vangen. Hoe gaat interim management voor bedrijven in zijn werk? We vroegen het aan Mattias Celis (Senior Consultant Interim Management) en aan Charlotte Van de Voor (HR Consultant) in een boeiend gesprek.
Placeholder - interim management voor bedrijven

“Specifiek sta ik in voor de klantencontacten en ben ik verantwoordelijk voor de interim managers en freelancers, maar ook voor ons vaste team van HR Consultants die wij uitsturen naar onze klanten”, begint Mattias te vertellen. Eén van de HR Consultants uit dat team is Charlotte Van de Voor: “Momenteel werk ik bij de provincie Antwerpen op de dienst Werving en Selectie, om er de hoge vraag naar invulling van vacatures mee vast te pakken”.

Waarom schakelen bedrijven Interim Management nog zoal in?

Mattias: “De reden waarom de bedrijven ons het meest contacteren, gaat in de eerste plaats over capaciteit. In sommige gevallen is er op een gegeven moment niet genoeg personeel om een bepaalde opdracht uit te voeren, bijvoorbeeld. Een tweede punt is een tekort aan expertise in de organisatie. Vaak is dan de specifieke expertise niet aanwezig die nodig is om een bepaald project uit te voeren of een bepaalde verandering door te voeren. Die moet dan extern binnengehaald worden. Die twee elementen samen – capaciteit en expertise – zorgen voor flexibiliteit voor de bedrijven.”

Charlotte: “Ik heb wel eens een project gedaan bij een bedrijf waar echt de vraag werd gesteld om een bepaald project uit te werken, dus dat was zeer afgebakend. Bij andere projecten ben ik dan weer ingeschakeld voor extra capaciteit of om een langdurige afwezigheid op te vangen.”

Hoe verloopt het traject van Interim Management voor bedrijven?

Mattias: “Wanneer een bedrijf een nood heeft, komen ze bij mij aankloppen en dan bekijken we samen wat ze exact nodig hebben. Afhankelijk van of dat een HR-project is of een ander project, schakelen we een van onze eigen HR Consultants in of gaan we kijken binnen ons netwerk van freelancers en interim managers.

We kijken daarbij altijd naar de behoefte van de klant. Afhankelijk van de noden bepalen we welk van onze consultants de juiste competenties in handen heeft om zo snel mogelijk impact te creëren. Daarom blijven we onze consultants ook opleidingen aanbieden om hen continu te laten groeien in hun competenties op verschillende niveaus.”

Charlotte: “Nadat de opdracht aan mij is voorgesteld, ga ik als consultant dan op gesprek bij het bedrijf voor een kennismaking. Wij zijn altijd wel vrij snel inzetbaar. Soms starten we na een aantal dagen, soms een aantal weken, afhankelijk van wanneer het bedrijf.”

Is dat ook kostenefficiënt?

Mattias: “Er hangt natuurlijk altijd een kostprijs aan Interim Management. Maar afhankelijk van hoe je die inzet, valt de kostprijs eigenlijk mee: je gaat voor een expertise die op de markt minder beschikbaar is en al zeker niet onmiddellijk. Meestal gaat het binnen Interim Management ook over tijdelijke projecten. Projecten van drie maanden, zes maanden, uitzonderlijk tot een jaar. Daardoor win je eigenlijk een tijdelijke meerwaarde door een directe return on investment.

Heel veel bedrijven hebben nood aan een specifieke expertise voor een kort moment, bijvoorbeeld een change traject of een implementatie van een bepaalde tool. Dan heb je iemand nodig die daar ervaring in heeft en die op korte termijn een grote impact kan creëren. Nadat de tool of verandering is geïntegreerd, is de expertise niet meer nodig. De dagelijkse gang van zaken kan je dan opnieuw overlaten aan je vaste team.”

Welk verschil maakt Interim Management voor bedrijven?

Mattias: “Vanaf het moment dat je zelf heel veel veranderingen hebt in je organisatie, is het soms ook belangrijk om er iemand bij te betrekken die de overkoepelende helicopterview goed in het oog houdt om de processen te optimaliseren.”

Charlotte: “Je komt als consultant met een frisse blik binnen en je hebt ook veel expertise, informatie of ervaring vanuit andere projecten. Daardoor heb je al meteen een toegevoegde waarde. Dat kan soms gaan over over programma’s, bijvoorbeeld, die de organisatie op dat moment aan het implementeren is, maar waar jij al ervaring mee hebt. Daarin kan je dan kennis overdragen naar de vaste medewerkers.

Ik heb dat tot nu toe wel altijd als heel dankbaar ervaren. Het feit dat processen op een bepaalde manier lopen en dat je denkt: dit kan sneller. Of: bij een ander bedrijf waar ik kwam, hebben ze het zo aangepakt en dat ging efficiënter. Bedrijven staan ook echt wel voor open voor die input. Als je dan dingen kunt veranderen en kan vertrekken met het idee dat bepaalde processen dankzij jou makkelijker lopen… Ja, daar doe ik het toch wel voor.

Ik denk dat wij bij Motmans ook heel authentiek zijn in onze aanpak. What you see is what you get. Je kunt wel echt rekenen op ons.”

Op onze website leer je meer over ons aanbod Interim Management voor bedrijven. Zelf op zoek naar tijdelijke ondersteuning op maat? Neem contact op via mattias.celis@motmansenpartners.be.

Onze expertise en inzichten
Krijg elke maand nieuwe inzichten in je mailbox.

Contacteer ons

Voor elke
HR-uitdaging een visie en expertise.

Wil je het HR-beleid van je organisatie versterken? Ben je op zoek naar advies bij een specifiek vraagstuk, of wil je de opties bekijken voor aanwerving van een nieuwe medewerker? 

Wij maken graag kennis om te bekijken hoe we u het best kunnen bijstaan.

CTA - contacteer ons

Naam(Vereist)